|
Sv: "Jeg lurer på"-tråd, forhåpentlig med enkle, korte svar
Opprinnelig lagt inn av Supera, her.
Det kommer vel av oppfatningen at fiber er bra? Mat blir ikke sunnere av at man strør fiber over, nei. Vil ikke si at den blir mer usunn av den heller altså. Mer nøytralt. Vi klarer oss helt fint uten fiber i det hele tatt. Se bare på inuittene. Det var ikke mye fiber de fikk i seg...
I studier har de sammenlignet loff og grovbrød og funnet ut at de som spiste grovbrød har mindre tarmkreft. Det kan jo ikke være at grovbrød har færre karbohydrater og lavere GI og gir derfor jevnere blodsukker. Jevnere blodsukker betyr mindre mat til kreftcellene. Det er visst mye mer naturlig å tro at fiber har en magisk effekt på tarmkreften ved at den skrubber tarmtottene. 
Shailene svarte på det med bakemiksen. Det er mye gluten i den, og du bør heller velge glutenfrie produkter. For eksempel fiberhusk. Veldig mange av oss er glutenintolerante uten å vite det. Jeg var også det. Jeg trodde det var normalt å ha løs mage halvparten av tiden, jeg. Fordi slik hadde det vært for meg leeenge. Så gikk jeg over til lavkarbo og etter en periode på to-tre uker i begynnelsen med forstoppelse, så gikk det over til perfekt konsistens så lenge jeg spiser som jeg skal og ikke har mensen (får alltid løs mage de første dagene når jeg har mensen).
Først av alt... tusen takk for så fin tilbakemelding! Jeg ser det nå at Shailene svarte meg... Jeg leste deg også, men fikk det tydeligvis ikke helt med meg. Kan være veldig distré av og til om jeg er veldig sliten... Jeg spurte kanskje på nytt fordi jeg ikke skjønner helt at en lege, dvs Mr Torkil, ketolyseksperten, selger dette om det ikke er bra. Jeg tenkte at når han selger det, så må det jo være bra for kroppen...
Jeg vurderer frem og tilbake om jeg skal kutte ut de vitaminene også... Men så står det jo så fint på siden hans at de hjelper til med forbrenningen... hem... ikke lett å avgjøre... Vil jo ha mest utbytte av alt, uten å ta noe som jeg ikke trenger...
ps, helt enig ang fordøyelsen etter lavkarbo! Helt annen verden! 
|