Vis enkelt innlegg
Gammel 02-07-12, 00:21   #14
BenteR
Seniormedlem

BenteR sin avatar

Medlem siden: Mar 2011
Hvor: 770 meter over havet
BenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastisk

Sv: Har begynt på stoffskiftemedisin

Stoffskifteprøvene skal alltid tas om morgenen, og de skal tas medisinfastende. Da får man det mest nøyaktige resultatet. Prøvene svinger i løpet av døgnet, og derfor blir det feil og ta prøvene til forskjellige tider.
Nå har jeg slitt i snart fire år med svingende tall hver måned når jeg tar blodprøvende. TSH har svingt fra 0,056 til 18,6 og FT4 fra 9,3 til 31,4. Min FT3 er også lav og ligger mellom 3,9 til 4,4. Men jeg har også både høy anti-TPO og TRAS.
I sommerhalvåret er det forresten ganske vanlig at kroppen trenger noe mindre medisin. Min teori er at også d3-tilskudd kan påvirke behovet/utnyttelsen av levaksin.

På midten av nittitallet kollapset mitt stoffskifte, og jeg hadde alt for lavt stoffskifte. Jeg gikk på tyroksin i ca ett år, og fikk beskjed om og trappe ned og etterhvert kutte ut medisin fordi jeg var blitt frisk.
Sjokket var stort da smellen kom september 2008 og det viste seg at jeg hadde en TSH på 18,6, en FT4 på 9,3 og anti-TPO >1300.
Da fikk jeg vite at man kan ikke bli frisk av hypothyrose, og hadde jeg ikke kuttet ut medisinen, så ville jeg mest sannsynlig sluppet den store smellen.