Vis enkelt innlegg
Gammel 01-07-12, 20:09   #11
steinalder
Nytt Medlem

Medlem siden: Jun 2012
steinalder er på en erverdig vei

Sv: Har begynt på stoffskiftemedisin

Hei, jeg har opplevd noe av det samme: har gått på lavkarbo (uten korn, melk og sukker) i 4 måneder. Kuttet ut Levaxin 1. mars etter over 15 år med hypotyreose. Nå har jeg gått 2 måneder uten medsiner og kan ikke si jeg har noen symptomer på hypotyreose lenger. Stoffskiftet har denne tiden gått opp og opp og nå er jeg på FT4 på 16,6 og FT3 på 4. For en måned siden lå jeg på 14 og 4,3. Det var omtrent det samme som i januar da jeg tok 100 mcg Levaxin pr dag. TSH har den siste måneden gått opp fra 1,2 til 1,8 (det siste liker jeg ikke helt, jfr HUNT-undersøkelsen angående TSH). Jeg har imidlertid blitt mer og mer sulten den siste måneden, i takt med at stoffskifteverdiene går oppover. Spiser meg mett hver gang (3 måltider pr dag) men opplever at jeg blir fort sulten igjen. Og jeg har ikke rørt hverken frukt eller bær eller andre kilder til sukker. Ikke glutenfri mat heller. Kun "ren" mat; kjøtt, fisk og egg, olivenolje, omega3-olje, cocosa, nøtter og grønnsaker som vokser over bakken.
Har gått ned 14 kilo siden 1. mars også. Imidlertid lurer jeg på om noen av dere har erfart at kolesterolverdiene har variert på et sånt kosthold? Jeg fikk først veldig fine kolesterolprøver (for en måned siden var jeg kjempefornøyd!). Nå i juni tok jeg nye prøver og ble helt satt ut av at kolesterolet igjen var skyhøyt, både totalkolesterol, LDL og ApoA-1 og Apo-B. Hva i alle dager har skjedd; jeg har jo ikke endret kosten - bare begynt å spise lammekjøtt. Nå har jeg hørt noen si at lammekjøtt påvirker kolesterolet omgående og "sitter i" i lang tid etterpå - kan dette virkelig være tilfelle? Jeg har også altfor høy urinsyreverdier, og økningen her har skjedd etter kostholdsomlegging. Noen som har noen erfaring med dette? Hva kan jeg gjøre for å få ned denne? Det har vel sammenheng med økt inntak av protein, men hvorfor klarer ikke kroppen å skille ut dette avfallsstoffet?

steinalder er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Steinalder Svar med sitat