|
Sv: "Jeg lurer på"-tråd, forhåpentlig med enkle, korte svar
Opprinnelig lagt inn av smgj, her.
Kortisol kan måles i blod, spot- eller døgnurin og spytt.
Blod eller spoturin gir et øyeblikksbilde, døgnurin gir et noe mer komplett bilde av døgnproduksjonen mens spyttprøver (4x på en dag) sier noe om stress-rytmen i løpet av døgnet er normal. Man skal jo ha ganske høyt om morgenen og så fallende til lavt om kvelden når man går til ro.
Og så vil jeg si at høyt kortisol ofte er forbundet med kronisk sykdom. For min del hang det sterkt sammen med ubehandlet stoffskifte... Så om du har mistanke om at du kan ha noe innen "kronisk-"leiren så kan det være greit å få det sjekket. (Jeg kjenner ikke diagnosen din - kanskje den bidrar?)
Du kan jo se litt på nettsider om "adrenal stress" ... kanske kan du finne noe der som passer nettopp deg.
Takk for svar smgj, har også en svært trøblete mage, testet negativt på cøliaki, og legen vil ta CT av magen. Er interessert i å sjekke eliminasjonsdiett, som du har gjort. Send gjerne linker på det.
Har jobbet mye nattevakter tidligere, da man måtte bekjempe kroppens trøtthetssignaler, og har bodd ovenfor en restaurant som ga faen, de skrudde opp lyden etter stengetid (mens de ryddet), og når det endelig var fred ved 3-4 tida, var jeg så sint at jeg ikke kunne lande/sove før et par timer senere.
Men jeg tror jeg stresser fordi jeg får til så lite om dagen, prøver, men kan ikke, liksom.