Vis enkelt innlegg
Gammel 18-06-12, 14:01   #15340
smgj
Seniormedlem

smgj sin avatar

Medlem siden: Jun 2011
Hvor: Østfold
Alder: 51
smgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisk

Sv: "Jeg lurer på"-tråd, forhåpentlig med enkle, korte svar

Opprinnelig lagt inn av annex, her.

Stresshormoner

Lurer på om jeg skal spørre fastlegen om å få måle nivået av stresshormoner, har noen av dere erfaring med dette?

Er så stressa at jeg ikke får gjort noe, samtidig som jeg er utbrent, har fått diagnosen nevrasteni

Føler litt som om jeg er manisk og depressiv på en gang (obs er ikke bipolar, det er mer et bilde på formen min mange dager),
er stressa, men klarer ikke å omsette det i handling, ganske slitsom situasjon for jeg får aldri fred i sjelen, jeg må stresse ned før jeg klarer å få gjort noe. Og jeg klarer bare en ting av gangen, noe som mange rundt meg ikke forstår. Det er ganske slitsomt å være handlingslammet så ofte.

Kortisol kan måles i blod, spot- eller døgnurin og spytt.
Blod eller spoturin gir et øyeblikksbilde, døgnurin gir et noe mer komplett bilde av døgnproduksjonen mens spyttprøver (4x på en dag) sier noe om stress-rytmen i løpet av døgnet er normal. Man skal jo ha ganske høyt om morgenen og så fallende til lavt om kvelden når man går til ro.

Og så vil jeg si at høyt kortisol ofte er forbundet med kronisk sykdom. For min del hang det sterkt sammen med ubehandlet stoffskifte... Så om du har mistanke om at du kan ha noe innen "kronisk-"leiren så kan det være greit å få det sjekket. (Jeg kjenner ikke diagnosen din - kanskje den bidrar?)

Du kan jo se litt på nettsider om "adrenal stress" ... kanske kan du finne noe der som passer nettopp deg.