Vis enkelt innlegg
Gammel 13-06-12, 12:43   #3
Chamomilla
Seniormedlem

Chamomilla sin avatar

Medlem siden: May 2005
Chamomilla begynner å bli godt kjentChamomilla begynner å bli godt kjentChamomilla begynner å bli godt kjentChamomilla begynner å bli godt kjentChamomilla begynner å bli godt kjentChamomilla begynner å bli godt kjent

Sv: Hvilke PROBIOKTIKA / PREBIOTIKA er den beste?

Opprinnelig lagt inn av smgj, her.

Variert, ren mat med masse grønnsaker og rent kjøtt/fisk/skalldyr/fugl - også innmat.
Videre - naturlig gjæret mat som kombucha, gjæret kål (ekte sauerkraut/kimchi osv), ekte kefir... (Men det meste man får kjøpt er pasturisert til døde, så man må lage selv)

Ellers - om du tenker på det som kommer i kapsler så sier legen min "det som må oppbevares i kjøleskap" + FOS som prebiotika. For min egen del hadde jeg mye mer effekt at svigermors melkesyregjærede kål enn av de ulike merkene probiotika jeg har hivet i meg... Det inkluderer svinerdyre VSL#3...

Har du fått tak i kombucha i norge? Kjenner ei som lagde sin egen en periode. Smakte godt! Jeg har noen kapsler med kombucha fra iherb som jeg tester ut... Det blir nok ikke helt det samme som å drikke en skvett hjemmelagd daglig..
Melkesyregjæret kål høres veldig interessant ut. Fermentering i det hele tatt... har bare ikke orket sette meg inn i hvordan gjøre det...

Ellers vrimler det jo av melkesyrebakterier, flytende og som kapsler... Vitabiosa som er flytende skal også være bra. Jeg liker den, andre gjør det ikke. Samme med Molkosan som ikke er så dyr heller. Smaker litt som fjøs lukter.

Ellers har jeg tatt disse en stund nå og synes de funker bra for meg. De har jeg ikke i kjøleskap.... http://www.iherb.com/Jarrow-Formulas...ggie-Caps/7006