|
Sv: Dette her med å drikke masse vann...
Opprinnelig lagt inn av Kitt, her.
Væske er væske, altså!
Når jeg fører væskeregnskap (inn og ut) på pasienter, tar jeg med ALT, skiller ikke mellom te, kaffe, juice, melk, vann, brus, farris..........
Selv om det er store forskjeller er væske inn væske inn uansett!
Og dr, Torkil er enig med meg, altså!
Væske er væske, ja - i rehydreringsøyemed ... men jeg tror også man må være på det rene med at alt det vi får i oss gjerne har en virkning. Og jo mer "tillegg" det er til det som rehydrerer - jo fler "bivirkninger" kan man få. (Nei, man MÅ ikke få "bivirkninger", veldig mange -kanskje til og med de fleste? - går det helt fint for.)
Jo, man blir nok utørst av all væske, men f.eks drikker man saltvann så vil saltet raskt negere virkningen av vannet. Selv om det er en væske. Og sprit også. Men... det er eksempler i ytterste ytterkant, selvfølgelig.
Så ja - mange tåler og kan drikke fun light, pepsi max, juice osv som tørstedrikker, men jeg tror nå fremdeles at når det gjelder å kun slukke tørsten med minst mulig sideeffekter - så er vann best. Kan man ikke like vann så får man selvfølgelig drikke noe annet, men jeg ønsker likevel å oppfordre den enkelte til å bruke 2 sek til tenke over hvordan det man velger å drikke påvirker/ikke påvirker nettopp *peker* deg. 
- teoholiker -