Vis enkelt innlegg
Gammel 12-06-12, 00:13   #64
BenteR
Seniormedlem

BenteR sin avatar

Medlem siden: Mar 2011
Hvor: 770 meter over havet
BenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastisk

Sv: Tilvenning og kastrering av katt

I naborommet her sitter ei meget gravid skjønn langhåret svart kattefrøken som ikke hadde en eier som tok hensyn til at katter har sterke instinkter.
Hun tilhører nå Dyrebeskyttelsen og jeg er forverten hennes frem til ungene hun bærer på er 12 uker gamle; da skal mor og barn kastreres før de blir omplassert.
Ved siden av meg ligger Muffin vår kastrerte hankatt, også fra DB, og purker og sover.
I en ideell verden ville jeg vært enig i at sterilisering er en bra løsning; da vil dyrene ha alle instinkter i orden, men likevel ikke kunne formere seg, men beklageligvis ligger det i instinktet til hankatter og vandre langt og slåss med andre hankatter for og få damen de har sett seg ut. Da mister liksom sterilisering en del av sjarmen.
Jeg går for kastrering siden det årlig blir født 40 000 katter for mye i Norge. Altså 40 000 katter blir født uten at det er et hjem til dem.

Helt frem til -93 var loven lik for katt og hund når det gjelder kastrering. Men siden katter er frie dyr som ikke går i bånd eller adlyder kommandoer slik bikkjer gjør, har lovverket blitt myket opp for katt.
Selv om loven sier nei til kastrering av hund, skal man lete lenge etter en veterinær som nekter kastrering om man har en eller annen grunn.
Jeg har valgt og ikke kastrer hundene, fordi jeg kan ha kontroll over dem slik at det ikke blir uønska parringer.
Det klarer jeg ikke med katter.

Til TS, jeg ville prøvd og få ham kastrert FØR du henter ham. Hvis ikke det er mulig ville jeg gjort det med en gang jeg hentet ham. På hankatter er dette et inngrep katten kommer seg fra utrolig fort.