Vis enkelt innlegg
Gammel 11-06-12, 14:13   #52
smgj
Seniormedlem

smgj sin avatar

Medlem siden: Jun 2011
Hvor: Østfold
Alder: 51
smgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisk

Sv: Tilvenning og kastrering av katt

Opprinnelig lagt inn av *Røyskatt*, her.

Jeg skal nå overta en hannkatt Denne er ikke kastrert, og for meg er det viktig å få dette gjort ganske kjapt. Men brde jeg vente ett par uker etter å ha overtatt den, slik at han er tryggere på huset og oss først?

Og hva kan jeg forvente etter kastreringen av ubehag/sykdom etc? Har bare hatt hokatter før, så er usikker på om det er verre for hannkattene?

Og til sist, holder det å chippe katten? Eller burde den ha halsbånd? Jeg er egentlig imot halsbånd på katt, men her jeg bor er det mye villkatter som blir avlivet, og jeg vil jo at det skal være tydelig at denne katten er eid..

Vel - jeg må bare si at jeg synes det er bra at det er noen som overtar de hjemløse, voksne kattene som blir "til overs".

Om du bør gjøre kastrere med en gang eller ikke, det vet jeg ikke. Kanskje dyrebeskyttelsen/vetrinær kan rådgi?

Ubehag: Våre hannkatter brukte ca 1 døgns tid på å komme seg etter inngrepet. Man vet jo aldri, men på våre har det virket som at det er narkosen, og det å komme ut av narkose som er verst. I denne tiden bør katten være inne siden den har lite å stille opp med når ikke alle sansene er 100% til stede.

Vi har valgt å kastrere før kjønnsmodning for å unngå tillært adferd. (Digresjon: både nabokatten nedenfor og nabokatta ovenfor var kastrerte, men i mars måned var det ingen av dem som husket det. Våre katter har ikke hatt det problemet.)

Du har fått råd om for. Dette er viktig siden kastrater er mer utsatt for nyrestein. (Antakelig kommer dette av at katter har liten tørsterefleks og i utgangspunktet er dårlig tilpasset tørt for ... og at mye av kattematen er mer grønnsaker enn animalske produkter...noe som katter også er dårlig tilpasset.)

Billige halsbånd som lett faller av kan kanskje være en løsning? Og da heller regne med det som en "forbruksvare". Det burde jo gjøre det synlig at det er en huskatt.

Lykke til med katten. Det høres ut som du har tenkt gjennom dette.