|
Sv: Tilvenning og kastrering av katt
Opprinnelig lagt inn av Imse, her.
Men du mener egentlig at våre katter LED fordi de ble kastrert? De hadde ikke vondt da eller senere. De har ikke vondt av det nå. Og katter i løpegård, stakkatrs dyr, vi bor på landet, her har kattene det supert. Aldri i verden om kattene som jo er helt anderledes enn hunder, skal få være innsperret. For en katt er det naturlig å jakte mus. For en rasehund er ikke dette like naturlig i 2012.
Jeg elsker dyr ja, men jeg er ikke den som holder bikkja i live når den er så gammel at den lider( fytti så mange hundeelskere som gjør det) eller sperrer hesten inne i en boks 22 timer i døgnet for så å slippe den ut i en luftegård på 4x20meter. Den dagen en katt virkelig har vondt av å bli kastrert( og jeg kan love deg at en ukastrert hannkatt vil man ikke ha i hus, den markerer gjerne der den vil mm), da skal jeg ikke ha katt mere.
Hvis jeg har forstått det riktig, bor du på landet - og kanskje på en gård? Å da ha en katt som holder musebestanden nede er vel helt naturlig. Det er ikke de som har gårdskatt som er grunnen til problemet med kattebestanden. Det er alle de andre som har katt (og andre kjæledyr) uten å ha forutsetningen til å gi dyret et mest mulig naturlig og godt liv jeg reagerer på. Hvis jeg hadde vært katt, ville jeg foretrukket å være ute og slåss om damene - slik hannkatter gjør - fremfor å ligge lat og feit på sofaen og dø av diabetes.
Hvis "alle" katter må kastreres for å passe inn i menneskets forestilling om godt dyrehold, må man innse at katter egentlig ikke egner seg som kjæledyr. Jeg forstår at mine meninger går på tvers av den gjengse katteeiers, men gå en runde til med egne holdninger og spør deg selv om det er kattens beste eller egne bekvemmelighetsbehov som har høyest prioritet. Det er skremmende lesning når veterinærer bruker et helseargument for å få folk til å kastrere kattene sine: "En hunnkatt som har fjernet livmoren kan ikke få livmorkreft". Fantastisk tankegang, gudskjelov at helsevesenet vårt ikke bygger på slike prinsipper.
-
|