Vis enkelt innlegg
Gammel 10-06-12, 19:59   #16
thessis
Medlem

Medlem siden: Feb 2012
Hvor: Oslo
thessis er på en erverdig vei

Sv: Jeg har har fått skyhøyt kolesterol (14.8)!

Opprinnelig lagt inn av barbasterk, her.

Ja, men når på dagen. Det begynner å skje kjemiske prosesser i kroppen utover formiddagen selv om man ikke spiser.
.

Prøvene ble tatt på formiddagen, 2 timer etter at jeg vanligvis står opp på morningene. Jeg hadde hverken spist eller drukket noe 12 - 14 timer før prøvene ble tatt.

Opprinnelig lagt inn av Echo, her.

(...) Det viste seg at stoffskiftet mitt var blitt for lavt igjen, etter at det ble regulert så sank kolesterolverdiene igjen. Den gangen leste jeg litt om det og fant ut at ubehandlet lavt stoffskiftet kunne gi forhøyede kolesterolverdier.

Jeg ble nøye utredet for alt av sykdommer av indremedisiner for 2 år siden og han fant ingen ting galt med meg, så stoffskifte problemer er vel ikke så aktuelt, dersom dette ikke er noe som pluttselig kan oppstå?

Opprinnelig lagt inn av Nerthus, her.

Jeg også ville nok tenkt at med så kraftig vektnedgang så vil det ta noe tid før kroppen finner igjen balansen. Kan feks det at kroppen nå forbrenner kroppsfett (som i hovedsak er mettet) medføre høyere kolesterolverdier i blodet? Vet ikke altså, bare spør

Jeg har ikke noe særlig mere kroppsfett å ta av, da blir jeg undervektig. Vekten har stabilisert seg og stått stille de to siste månedene, noe jeg finner veldig naturlig for jeg har fått tilbake kroppen jeg har hatt hele livet, bortsett fra de siste 6 årene, før jeg startet på lavkarbo.

Jeg skulle heller ikke være noe arvelig belastet for forhøyet koletrol, da ingen i min familie har det (etter det jeg vet), så jeg finner hele situasjonen litt skremmende. Litt forhøyet kolesterol kunne jeg ha funnet meg i og sett på som naturlig ut i fra hva jeg har lest og ut i fra hva flere av dere sier, men så høyt som resultatet viser synes jeg er veldig skremmende.

Ut i fra brevet fra legen kunne det virke som om hun var klar til å sette meg rett på kolesterolsenkende medisiner og så vidre til Lipidklinikken på Rikshospitalet, men hun ville først ta noen nye blodprøver. Jeg ser hun har kryssa av for at jeg skal ta prøver for "Triglyserider", "Kolesterol", "HDL-kolesterol, "LDL - Kolesterol", "LP", og "ApoB/ApoA1 ratio", uten at jeg vet hva noe om hva disse prøvene er og vil si.

thessis er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat