|
Sv: Jeg har har fått skyhøyt kolesterol (14.8)!
Opprinnelig lagt inn av Makat, her.
Huff...syns det er litt ekkelt når vi ser at kolesterolet stiger! Min mor sliter med det, og det ble ikke bedre på lavkarbo heller. Jeg så en liten stigning på mine verdier nå etter en hel vinter på lk. Derfor ser jeg litt på fløte og smør-bruken, siden det er lettest å regulere...?
Har lest artikkelen referert over, og tror det er greiest å ta mer omfattende tester dersom nivået fortsatt stiger.
Håper du også finner ut av dette!!
Problemet er at ingen forskning har klart å påvise noen sammenheng mellom hjerte-/karsykdommer og høyt kolesterolnivå hos kvinner. Dessuten, eldre av begge kjønn har lavere dødelighet hvis de har høyt kolesterolnivå sammenlignet med lavt. Pussig...
Alle cellene i kroppen er i stand til å produsere kolesterol. Dette gir oss et hint om at kolesterol er et svært viktig stoff for kroppen. Hvis du har høyt kolesterolnivå er det antakelig fordi kroppen din har bruk for kolesterolet. Hvis du får i deg mye kolesterol gjennom kostholdet (egg f.eks), behøver ikke kroppen produsere så mye selv, og omvendt. Hvis man plutselig får forhøyet kolesterolnivå er det antakelig fordi kroppen er i gang med en reparasjonsprosess.
Fettstoffer i blodet (S-triglyserider) er det eneste jeg ville vært bekymret for i denne sammenhengen. Her viser mange undersøkelser at det kan være ugunstig med høye verdier. Et tilnærmet LCHF-kosthold vil typisk gi deg svært lave og fine verdier for S-triglyserider.
Les hva Uffe Ravnskov skriver: http://www.ravnskov.nu/svcholesterol.htm
Han er antakelig den enkeltpersonen som sitter på mest kunnskap og forskningsresultater omkring kolesterol per dags dato. Det er ikke likegyldig hvilken lege du spør, når du lurer på noe om kolesterol!
-
|