|
Sv: Redd jeg har spist for mye?
Som diabetiker type 1 må jeg få lov til og si at det er slett ikke farlig og være i ketose. Ketose har ingenting med ketoacidiose!!!!!!
Når man lever strengt lavkarbo, havner man i ketose. Mine urinprøver tatt i forbindelse med diabetesen viser alltid at jeg har ketoner i urinen, altså at jeg bruker fett som drivstoff for kroppen.
Ketoacidiose er rett og slett en farlig ting der for høyt blodsukker fører til at det dannes syre, og dette er farlig.
Jeg spiser max 5 karber til måltidet (altså mellom 20 og 30 karber pr dag).
Det skal godt gjøres og få for høyt blodsukker med slik spising, og dermed er sjansen for ketoaciodiose mikroskopisk.
Diabetes 1-pasienter som spiser vanlig høykarbo-mat er mye, mye mer i faresonen for og få dette.
Type 1 som lever lavkarbo har forøvrig veldig fin HBA1c. Min er på 5,5 (var 12,6 da diabetesen min ble oppdaget for 19 måneder siden)
Mitt fastende blodsukker ligger mellom 3,9 og 5,4, og jeg spiser slik at jeg aldri noensinne i løpet av dagen er over 7, med mindre sykdom slår til før jeg får regulert insulinen.
Jeg bruker kun langtidsvirkende insulin; 8 enheter Lantus om morgenen og 4 enheter om kvelden. Jeg bruker ingen hurtigvirkende insulin før måltid i det hele tatt.
Ketose for diabetes 1 krever en del i starten, fordi man må måle ofte og redusere insulinen for ikke og få for mange følinger (altså for lavt blodsukker og det stikk motsatte av ketoacidiose som er høyt blodsukker).