Vis enkelt innlegg
Gammel 07-06-12, 18:46   #15163
milena
Seniormedlem

milena sin avatar

Medlem siden: Jun 2009
milena har veldig mye å være stolt avmilena har veldig mye å være stolt avmilena har veldig mye å være stolt avmilena har veldig mye å være stolt avmilena har veldig mye å være stolt avmilena har veldig mye å være stolt avmilena har veldig mye å være stolt avmilena har veldig mye å være stolt avmilena har veldig mye å være stolt av

Sv: "Jeg lurer på"-tråd, forhåpentlig med enkle, korte svar

Opprinnelig lagt inn av Photobscura, her.

Vil dette funke?: Jeg skal sy en kjortel i hvitt bomullslerret, men stoffet er veldig hvitt. Hvis jeg fyller en balje med vann og har noen teposer oppi (typ vanlig earl grey), til vannet får te-farge, og legger kjortelen oppi en stund og etterpå tørker den, vil den da får en mer gulnet farge? Har farga papir til "skattekart" i te, mener jeg. Eller funker kanskje litt utvanna kaffe også? Skal være til en middelalderlaiv, så kritthvitt blir litt feil, liksom.

Jepp, burde funke. Men det finnes noen tips der ute med eddik og slike ting for at fargen skal sitte. Og det du i alle fall må huske er å dynke stoffet i vann før du har det inn i teen sånn at det teen farger stoffet jevnt. Jeg tar forbehold om at det er lenge siden jeg har lekt meg med te og kaffe farging...