Vis enkelt innlegg
Gammel 07-06-12, 16:30   #65
Vegard L
Medlem

Medlem siden: Nov 2010
Vegard L er veldig godt liktVegard L er veldig godt liktVegard L er veldig godt liktVegard L er veldig godt liktVegard L er veldig godt liktVegard L er veldig godt liktVegard L er veldig godt likt

Sv: Spørsmål til Vegard (eller andre oppegående)

Opprinnelig lagt inn av BitTorres, her.

Så - om jeg forstår deg rett - en "relativt" frisk person som meg, f.eks. kan spise mat med karbohydrater og fett samtidig. Uten at det trigger insulinet på den måten at fettforbrenningen blir skadelidende? Gitt ut fra en forutsetning at jeg holder meg til ca riktig kcal pr dag?
Altså er det ok å spise en middag med 2-3 hekto poteter og en biff med dugelig med fløtesaus over? I så fall blir vel teorien til Gary Taubes noe utdatert?

Teorien til Taubes blir etter min mening litt for ekstrem i den "andre" retningen igjen. Han fremstiller det nesten som om insulin er et onde, og at all insulinutskillelse bør minimeres for enhver pris. Insulinutskillelse etter et måltid er en naturlig respons, og aboslutt nødvendig for å få energien bort fra blodbanen. Problemene med insulin oppstår først når det blir for mye av det.

Som så mye annet så er det nok ikke karbohydrater i seg selv som er problemet, heller det at folk flest spiser for mye karbohydrater utifra aktivitetsnivået sitt, noe som på sikt kan forstyrre insulinmetabolismen.

Jeg ville ikke bekymret meg noe særlig for å spise poteter til biffen med fløtesaus til middag, og heller styrt karbohydratinntaket i de resterende måltidene utifra aktivitetsnivået.

Opprinnelig lagt inn av Nerthus, her.

Dette var en litt uvanlig lettvint og nonsjalant kommentar til å komme fra deg Vegard? Hvis det ikke er kh+fett= overvekt, hva DA er det som gjør at 1 av 5 i Norge i dag er overvektige, med en økning i barnefedme som kan skremme fanden på flatmark?
La oss holde de "friske" utenfor denne diskusjonen, det er jo de overvektige vi snakker om her... og de er vel pr def. ikke "friske"?

Jeg tror vi må være forsiktige med å gjøre ting så svart/hvitt som mange gjør. Problemer med insulinutskillelsen kan være et resultat av at man har spist for mye karbohydrater i forhold til hva man har tålt. Hvis insulinutskillelsen først kommer ut å kjøre, så vil et fortsatt stort inntak av karbohydrater opprettholde dette, og da vil insulinet utføre de effektene det har på fettforbrenningen som de fleste her inne er klar over.

Men det jeg vil frem til, er at det er ikke kombinasjonen av fett og karbohydrater som nødvendigvis er synderen. Hvis insulinproduksjonen er ute å kjøre, så er det først å fremst en karbohydratrestriksjon som må til for å holde det under kontroll. Jeg tror karbohydratene vil gjøre like stor "skade" enten de kommer i kombinasjon med fett eller ikke, eller faktisk vil jo fett redusere den glykemiske belastningen på et måltid, noe som kanskje gjør det til en god ide å kombinere de karbohydratene man spiser med fett.

Noen er av den oppfatning av det å spise karbohydrater og fett i samme måltid alltid er negativt. Jeg ville bare belyse at dette ikke nødvendigvis er noe å være redd for, og at fokuset heller bør være på å finne et karbohydratinntak som fungerer for sin kropp, og ikke tenke så mye på hva man spiser det sammen med.