Vis enkelt innlegg
Gammel 07-06-12, 16:25   #64
bente1
Seniormedlem

Medlem siden: Apr 2011
bente1 er et fyrlysbente1 er et fyrlysbente1 er et fyrlysbente1 er et fyrlysbente1 er et fyrlysbente1 er et fyrlys

Sv: Spørsmål til Vegard (eller andre oppegående)

Det er vel forskjell på ok helse og optimal helse - er det ikke???

Selv har jeg aldri fått påvist noen "sykdom" - ingen insulinresistens, metabolske sykdommer, ingen vitamin eller mineral mangler, ikke noe høyt blodtrykk eller feile blodverdier. I følge legen min var jeg objekttivt sett frisk som en fisk - hadde bare "noen kilo for mye" så det kunne være bra for meg å "spise litt mindre og trene litt mere"...
Subjektivt sett føler jeg meg 100 ganger bedre i dag etter å ha levd på lavkarbo kosthold i 14 mnd.

Og siden jeg adri har levd på "drittmat" kan det ikke ha med det å gjøre. Jeg har alltid sverget til å lage mat fra bunnen av og har alltid brukt rene matvarer og unngått ferdigmat. Har også alltid brukt mye grønnsaker. Det eneste jeg har endret på er å redusere krafig på karbohydratene, ned til under 15g mens jeg slanket meg og til ca 50g nå som vedlikehold, og økt tilsvarende på fettmengden.

Selv om jeg ikke var syk, tror jeg at jeg før eller siden ville endt opp som syk dersom jeg hadde fortsatt med det kostholdet jeg hadde - selv om det inneholdt lite "drittmat" (-om man velger å ikke kalle kh generelt for drittmat )

Selv om jeg ikke hadde fått påvist insulinresistens var det også vanskelig for meg å slanke meg før jeg startet lavkarbo. Jeg har gått på GR kurs, da gikk jeg litt ned i begynnelsen, men så stoppet det opp. Denne stoppen fikk jeg ikke på lavkarbo - til tross for at kostholdsdagbøkene mine viser at det knapt nok var forskjell på det totale kaloriinntaket pr dag.

Så min forbrenning fungerer i alle fall forskjellig med mye og lite kh i kosten. Mulig jeg har en viss grad av insulinresistens selv om jeg aldri har fått det påvist - men nettopp det viser vel også at det kanskje er nødvendig å gjøre endringer før man har fått påvist en sykdom - rent forebyggende ???

bente1 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ketose diett -> generell LCHF Svar med sitat