Vis enkelt innlegg
Gammel 07-06-12, 11:32   #15
drizella
Medlem

Medlem siden: Nov 2006
drizella er på en erverdig vei
Unhappy

Sv: Når kroppen er i konstant stressmodus

Jeg har hatt god nytte av øvelser i avspenningsteknikk. Du får sikkert lånt bok og cd på biblioteket, ellers har de i bokhandel. Det hjelper meg å stresse ned, men det skal veldig lite til for at jeg blir stresset igjen. Planen er å gjennomføre kurs i mindfullness til høsten.

Jeg har hatt mye fysisk og psykisk stress gjennom flere år, men føler jeg taklet det ganske greit. Så begynte jeg plutselig å få forskjellige nevrologiske symptomer, som halvsidige prikninger i ansiktet, bortdovninger i armer og ben m.m. Jeg følte meg i perioder totalt utmattet, og det var faktisk perioder som hele kroppen ble "lammet" og jeg bare måtte ligge, klarte ikke åpne øynene en gang. Jeg ble sykmeldt og det ble foretatt utredning, men ikke noe funnet. Det ble konkludert med stress. Jeg ser nå at når stressbiten har forbedret seg, er alle disse symptomene borte. Jeg må ta det med ro fortsatt, har jeg litt mye å gjøre, blir jeg slått ut igjen dagen etter. Jeg skal nå begynne å jobbe en dag i uka, så håper det går sakte fremover.

Veldig viktig det å kunne leve her og nå. Jeg har hele tiden tenkt på det jeg skal gjøre etterpå, og planlagt nøye hele tiden, og da ikke vært til stede her og nå. Har nå begynt å lære meg dette, og så deilig det er Når jeg er ute og går tur eks kan jeg legge merke til naturen osv og ikke bare gå å tenke på hva jeg skal gjøre når jeg kommer hjem...

Så selv om jeg har følt at jeg har taklet stresset, har tydeligvis ikke kroppen min gjort det. Har fått greie på dette etterpå, at det er en slags forsvarmekanisme kroppen har. Den gir deg hint om at du skal slappe av, men når du ikke hører, og det går for langt, rett og slett "lammer" den kroppen for å tvinge deg til å slappe av. Og det er ganske rart å tenke på at alle de smerter og rare fenomener som skjedde med kroppen kom kun av stress!!! I tillegg førte det til mange kg vektøkning, og stresset utløste også insulinresistens

drizella er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ketolyse Svar med sitat