Vis enkelt innlegg
Gammel 05-06-12, 22:28   #15119
Photobscura
Supermoderator

Photobscura sin avatar

Medlem siden: Aug 2005
Hvor: ::Oslo Rock City::
Alder: 46
Photobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastisk

Sv: "Jeg lurer på"-tråd, forhåpentlig med enkle, korte svar

Opprinnelig lagt inn av Dilly, her.

Grunnen til at det blir 36% skatt på en liten bijobb er:
Skattekortet som du har fått, er et tabellkort.
Du bruker del 1 hos NAV, som er din hovedarbeidsgiver. Denne delen av skattekortet tar hensyn til din lave inntekt og dine fradrag, og er ganske greit.

Del 2 av skattekortet er et "rent" skattekort. Dvs. at det består av 28% skatt på nettoinntekt + 7,8% trygdeavgift på brutto bi-inntekt. Derfor 36%.

Hvis du hadde vært helt sikker på hva du skulle tjene både på bi-inntekt og hos NAV i begynnelsen av året, så kunne helt sikkert skatteetaten klart å regne ut et greit prosent-trekk som du kunnebrukt på alle inntektene dine i løpet av året, og da ville dette blitt mindre enn 36%, men det er sånn det gjøres og passer som oftest best for mange.

Hvis du får større bi-inntekter enn du hadde tenkt, eller evt. går ned i trygd, så bør du si ifra til skattekontoret om det blir for ille. Da kan de regne på nytt. De regner forresten gjerne over skatten din i løpet av året om du vil. Det er bare å ta kontakt Vi har blitt en service-etat, hehe.. men jeg er litt glad for at jeg ikke jobber i akkurat den delen av etaten lenger

Takk, men jeg vet jo dette fra da jeg var i arbeid og hadde biinntekter. (Og det lille jeg jobber ved siden av aap er ikke nok eller stabilt nok til at jeg tror det er verdt å endre skattebetingelser for). Bare akkurat den dagen ble jeg brått veldig usikker om Nav sånn sett går som arbeidsgiver, og måtte få et svar fort. Lett for å bli forvirra muligens? Jeg har jo ellers et biskattekort hos et firma jeg gjør noen småjobber for til vanlig, så egentlig visste jeg det jo, men i blant går hjernen i blank.

Og, hehe, service-bedrift ... Jeg antar du ikke har jobba på Nav Grünerløkka.

Siste rest, nytt forsøk:

Minus 31,3 kilo på lavkarbo!
Photobscura er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥The good life♥