|
Sv: "Jeg lurer på"-tråd, forhåpentlig med enkle, korte svar
Opprinnelig lagt inn av Dilly, her.
Grunnen til at det blir 36% skatt på en liten bijobb er:
Skattekortet som du har fått, er et tabellkort.
Du bruker del 1 hos NAV, som er din hovedarbeidsgiver. Denne delen av skattekortet tar hensyn til din lave inntekt og dine fradrag, og er ganske greit.
Del 2 av skattekortet er et "rent" skattekort. Dvs. at det består av 28% skatt på nettoinntekt + 7,8% trygdeavgift på brutto bi-inntekt. Derfor 36%.
Hvis du hadde vært helt sikker på hva du skulle tjene både på bi-inntekt og hos NAV i begynnelsen av året, så kunne helt sikkert skatteetaten klart å regne ut et greit prosent-trekk som du kunnebrukt på alle inntektene dine i løpet av året, og da ville dette blitt mindre enn 36%, men det er sånn det gjøres og passer som oftest best for mange.
Hvis du får større bi-inntekter enn du hadde tenkt, eller evt. går ned i trygd, så bør du si ifra til skattekontoret om det blir for ille. Da kan de regne på nytt. De regner forresten gjerne over skatten din i løpet av året om du vil. Det er bare å ta kontakt Vi har blitt en service-etat, hehe.. men jeg er litt glad for at jeg ikke jobber i akkurat den delen av etaten lenger 
Takk, men jeg vet jo dette fra da jeg var i arbeid og hadde biinntekter. (Og det lille jeg jobber ved siden av aap er ikke nok eller stabilt nok til at jeg tror det er verdt å endre skattebetingelser for). Bare akkurat den dagen ble jeg brått veldig usikker om Nav sånn sett går som arbeidsgiver, og måtte få et svar fort. Lett for å bli forvirra muligens? Jeg har jo ellers et biskattekort hos et firma jeg gjør noen småjobber for til vanlig, så egentlig visste jeg det jo, men i blant går hjernen i blank. 
Og, hehe, service-bedrift ... Jeg antar du ikke har jobba på Nav Grünerløkka. 

Minus 31,3 kilo på lavkarbo!
|