Vis enkelt innlegg
Gammel 04-06-12, 16:31   #7
Nerthus
Seniormedlem

Nerthus sin avatar

Medlem siden: Aug 2009
Hvor: Østlandet
Alder: 55
Nerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastisk

Sv: Når kroppen er i konstant stressmodus

Meditasjon... bevisst fokus på å være tilstede jevnlig, og huske å puste helt ned.

Du trenger ikke gå kurs eller lese en bok, start hver morgen med å sitte i sengen eller andre rolige steder i 5 minutter, finn en behagelig stilling, lukk øynene (forsiktig så du ikke sovner ) og tenk på ingenting. Et tips jeg fikk for mange år siden var å beskrive NÅ situasjonen: "jeg sitter i senga/sofaen/på gulvet, ryggen min lener seg mot puta/veggen/gulvet, det er mandag/tirsdag osv, og klokka er xx.xx. Det er sol/regn ute.

Bare en slik rolig oppramsing av nå-situasjonen, tar bare noen få minutter. Husk å puste rolig og dypt mens du holder på. Gjenta kanskje midt på dagen og før du legger deg, evt i en situasjon du føler deg stresset i. Kan gjøres på do på jobben, i bilen før du går i butikken osv.

Øvelsen tar fokus ned på HER og NÅ, og gir deg et lite pusterom.

Evt kan du stå med bena litt fra hverandre, og gå sakte opp på tå og ned igjen, mens du puster i samme tempo som du går opp og ned. Støtt deg med en hånd om nødvendig. Fokus for kroppen din vil være å holde balansen, og å puste jevnt, og for et lite øyeblikk får du fred fra stresset. Du kan også ta et skritt fram, og bytte på å ha tyngden på bakre og framre fot, mens du puster i tempo du skifter vekt på. Gjør det samme som forrige øvelse.

Sett timer på mobilen til faste tidspunkt om du trenger hjelp til å huske å gjøre det

For min del - som også stresser lett - er det enormt lettelse når jeg klarer å "bare være" noen øyeblikk i løpet av dagen.

Nerthus er avlogget   Min kostholdsfilosofi: På sukkerkjøret etter røykeslutt :/ Svar med sitat