|
Sv: Spørsmål til Vegard (eller andre oppegående)
Opprinnelig lagt inn av Vegard L, her.
Nøyaktig hvorfor et lavkarbokosthold gir mer metthetsfølelse er veldig vanskelig å konkludere med. Innen kostholdsforskning er det så utrolig mange faktorer at det er vanskelig å si at en spesifikk faktor er årsaken til resultatene.
For meg er det veldig logisk at en økt fettforbrenning og dermed en økt evne til å brenne av fettlagrene er sentralt. Det er mange ting som kan bidra til dette. Redusert inntak av karbohydrater og påfølgende redusert insulinutskillelse kan være en ting. Et redusert inntak av sterkt prosessert mat kan være en annen, og et økt inntak av fett kan være enda en.
Man ser også at de som har best effekt av lavkarbo er de som har en eller annen grad av insulinresistens, noe som understreker at det vil være individuelle forskjeller i hvordan man responderer på maten.
Dette er min oppfatning også - og som Yrla legger jeg også mye viktighet i stabiliseringen av blodsukkeret. Stabilt blodsukker=lavere insulinutskillelse=lettere tilgjengelig kroppsfett til forbrenning. Når det lagrede kroppsfettet er tilgjengelig er det jo bare logisk at sultfølelsen minker. Etterhvert som jeg har lest rundt forbi ser jeg jo at det er som du skriver
voldsomt mange faktorer som spiller inn i forbrenningsprosessene og metabolismen, og jeg har skjønt det dithen at mange mener at insulin-forklaringen er altfor enkel.
Selv har jeg aldri hatt hverken insulinresistens eller noen av de andre metabolske tilstandene. Selv som gravid var blodsukkeret mitt fint. Likevel har jeg hatt svært god nytte av lavkarbo, og opplever at kroppen min virker mye bedre slik jeg spiser nå. Jeg er jo også kvitt de tjue-ish ekstra kiloene Derfor tenker jeg at det kanskje er andre ting som også spiller en rolle i denne sult-/metthetsresponsen. Prosessene i fordøyelsen? I leveren? I musklene? Andre fettreguleringshormoner som ASP, eller kjønnshormonproduksjon?
Det jeg spør om er vel kanskje om du kan skrive en artikkel om apetitt 
|