|
Sv: Spørsmål til Vegard (eller andre oppegående)
Opprinnelig lagt inn av Camomilla, her.
Ja, dette er jo gjengs oppfatning på forumet, og samsvarer toppers med mine egne erfaringer. Men jeg skulle gjerne visst om Vegard eller noen av de andre med erfaring i å tolke forskningsresultater kunne si noe om årsakssammenhengen her.
Jeg lurer altså på HVORFOR et kosthold med mindre karbohydrater/mer fett gir mer metthetsfølelse? Er det hold i at fettforbrenningen blir mer effektiv på lavkarbo? Og i såfall - hvorfor? 
Nøyaktig hvorfor et lavkarbokosthold gir mer metthetsfølelse er veldig vanskelig å konkludere med. Innen kostholdsforskning er det så utrolig mange faktorer at det er vanskelig å si at en spesifikk faktor er årsaken til resultatene.
For meg er det veldig logisk at en økt fettforbrenning og dermed en økt evne til å brenne av fettlagrene er sentralt. Det er mange ting som kan bidra til dette. Redusert inntak av karbohydrater og påfølgende redusert insulinutskillelse kan være en ting. Et redusert inntak av sterkt prosessert mat kan være en annen, og et økt inntak av fett kan være enda en.
Man ser også at de som har best effekt av lavkarbo er de som har en eller annen grad av insulinresistens, noe som understreker at det vil være individuelle forskjeller i hvordan man responderer på maten.
|