|
Sv: Lavkarbo - må det være så fett?
Opprinnelig lagt inn av FruK79, her.
Hei!
To spm:
1. Jeg synes lavkarbo blir så innmari fett. F.eks. kremfløte i mat, meierismør, fullfettsprodukter etc.
Er det helt krise om jeg bruker matfløte, Go'og Mager-produkter og slikt i stedet?? Aller helst liker jeg Ekstra lettmelk i mat... 
Det er her snakk om lavkarbo og ikke nullkarbo kosthold altså.
2. Har også lest at grønn salat er 'forbudt' - hva mener dere om dette?
Vel, det må ihvertfall være fett! Spiser du lite karbohydrater må energien komme fra et sted, og det er delvis fra inntatt fett, og delvis fra kroppsfett. Kroppen har behov for en del fettsyrer og de må nesten komme fra maten... MEN fett er energirikt og du må ikke drukne maten i noe som helst. Naturlig bruk av feks rømme til laksen, steke maten i smør eller olje, og ellers bruke litt helfete produkter vil være riktig tenkemåte. Ikke skjære vekk fettrand på koteletten eller ribba feks. Du kan også bruke fløte blandet med vann om du ikke liker den rene fløten i maten. Poenget er å spise så rene matvarer som mulig, og fettreduserte matvarer er ikke "naturlige"... i tillegg inneholder noen av de en del mer karbohydrater som erstatning for fettet som er fjernet.
Lavkarbo uten fett er ikke lavkarbo... og du bør ikke fjerne mye kh OG mye fett - for hvor skal kroppen da ta energi fra?
Grønnsalat er som andre sier her lite næringsrikt, så velg grønnsaker med mye næring som kh-inntaket ditt så du ikke spiser deg mett på "vann" Mange velger nemlig VEKK grønnsakene for grønnsalat, og det får man ikke så mye næring fra.
|