|
Sv: "Jeg lurer på"-tråd, forhåpentlig med enkle, korte svar
Opprinnelig lagt inn av BenteR, her.
Ja det kan det, men det kan også være du trenger magnesium evt. har lav blodprosent.
Jeg er dårlig til å ta vitaminene og mineralene mine... Så magnesium får jeg sjeldent tatt... Men jeg spiser mye brokkoli da. Og jeg har ikke hatt leggkramper på noen måneder.
Symptomer på blodmangel:
Typiske symptomer når blodprosenten blir lav, og derved redusert oksygentilførsel til kroppens celler, er - blekhet i huden (tja, er ikke så forferdelig mye ute i sola, men tror ikke jeg er unormalt blek)
- nedsatt kondisjon (nei, ikke dårligere enn før)
- åndenød ved anstrengelser (nei)
- slapphet (ja)
- tretthet (nei)
- økt søvnbehov (nei)
Så jeg føler ikke at blodmangel (lav blodprosent) passer.
Marella77 skrev at det kunne høres ut som at jeg har stiv nakke. Jeg "må" knekke den ofte, men jeg føler ikke at den er stiv egentlig. Det er mer som å knekke fingre...
Jeg tror nok det er lavt blodtrykk som gjør det da. Det er jo ikke noe farlig at armer og bein sovner, det er bare litt plagsomt.
Det rare er at for to år siden da jeg var til legen etter å ha gått ned 25 kg prøvde turnuslegen å få det til å virke som om jeg hadde høyt blodtrykk. Jeg hadde helt fint blodtrykk da jeg var på mitt største på sjekken før jeg startet på lavkarbo. Og hun legen som ville ha det til at jeg hadde høyt blodtrykk målte det så mange ganger at jeg armen min var full av blåmerker etterpå. Da hun målte manuelt hadde jeg litt for høyet, men den automatiske måleren viste fint blodtrykk. Hun stolte mer på den manuelle, så hun ville at jeg skulle komme tilbake en uke senere og måle igjen og hvis jeg hadde høyt blodtrykk tre ganger, så ville hun sette meg på en døgnmåling med AUTOMATISK måler - som jo viste helt fint blodtrykk hver eneste gang. Que? Hva skulle være vitsen med det da? Forstå det den som kan.
Det svartnet ofte for meg da jeg reiste meg fort da jeg var yngre, men jeg trodde at alle hadde det slik. Så jeg tror at jeg har ganske lavt blodtrykk naturlig, og at den ekstra vekta gjorde at det økte til normalt blodtrykk. Nå som jeg er noen kilo lettere, så virker det som at jeg har fått lavt blodtrykk igjen.