Vis enkelt innlegg
Gammel 28-05-12, 13:48   #9
Kanutten
Seniormedlem

Kanutten sin avatar

Medlem siden: Jan 2007
Kanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastisk

Sv: Spørsmål til Vegard (eller andre oppegående)

Opprinnelig lagt inn av Vegard L, her.

Kanutten:

Hvilken måleenhet er det oksygenopptaket målt i? Vanligvis måles det i mmol/kg kroppsvekt, noe som også forklarer hvorfor det forbedres ved vektnedgang. Hos sterkt overvektige gir mmol/kg en dårlig indikasjon på oksygenopptaket, siden en høy kroppsvekt gir feilaktig lave tall.

Den mest effektive måten å øke oksygenopptaket er intervalltrening, men treningen må tilpasses den fysiske formen du er i, og harde intervaller krever en del. Generelt kan du si at oksygenbehovet øker med intensiteten. Hvis oksygenopptaket ditt er så dårlig som du sier, så vil kanskje gåturer, gjerne i motbakke, være det beste valget til å starte med.

Jeg tenker på oksygenmetningen, SaO2, den du måler på fingeren. Den går kun opp hvis jeg puster inn surstoff.