Vis enkelt innlegg
Gammel 28-05-12, 13:02   #6
shailene
Seniormedlem

shailene sin avatar

Medlem siden: Oct 2011
Hvor: Oslo
shailene er virkelig snillshailene er virkelig snillshailene er virkelig snillshailene er virkelig snillshailene er virkelig snill

Re: Spørsmål til Vegard (eller andre oppegående)

Er det virkelig nok til å forklare hvorfor noens kroppsvekt virker å øke/minke så "feil" i forhold til energiinntaket? Er det så mange som bare innbiller seg at de kan spise mer uten å legge på seg..? Eller er det som jeg tenker.. Kanskje så mange individuelle og uforutsigbare variabler (som vi kanskje ikke vet om, engang) om hvordan kroppen forbrenner og lagrer fett, at "kcal inn/kcal ut"-regelen ikke alltid har så mye hold i praksis..?

Mener du altså at "en kalori er en kalori", og at det ikke stemmer at det er lettere for kroppen å lagre energioverskudd hvis det kommer i form av karbohydrater, enn hvis det kommer fra fett? Eller øker lavkarbo/høyfett forbrenningen, slik at man derfor kan spise mer fett (kcal) uten å kommer i energioverskudd?

Ang. studier på det her.. Om lavkarbo gir bedre vekttap enn høykarbo kommer an på hvem man har som forsøkskaniner, så vidt jeg har forstått. Blant de med høy insulinsensitivitet vil ikke lavkarbo gi noe fordel sånn sett, mens hos de som er insulinresistente i større eller mindre grad vil lavkarbo gi mye bedre vekttap (visstnok IKKE fordi de spiser mindre kcal eller forbrenner mer..?). Hva mener du om dette? Dårlige studier, eller er ikke det bevis på at det ikke er like svart-hvitt som du skriver? Vet ikke om jeg er helt på jorde her eller hva, ser det er så vanvittig sprikende meninger om dette blant alskens eksperter..

shailene er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat