|
Sv: Har antall kcal noe å si?
Opprinnelig lagt inn av Cherry, her.
Fortell meg hvilke sikre kilder som kan si at du går ned i fett uten at du har skapt ett energiunderskudd? Dette er ikke noe jeg har funnet på, som du åpenbart tror - dette er faktum som støttes av omtrent all seriøs forskning. Jeg syns det er rimelig frekt å komme på denne måten å si at jeg rakker ned på alle forskningsartikler, når jeg faktisk har lest en god del av dem. ALT man leser om lavkarbo er ikke sant og kan ikke støttes i vitenskapen. Jeg har brukt de siste 5 årene til å studere kosthold og vektreduksjon, så ta ikke den smartass-tonen til meg.
Omtrent alle studier gjort på lavkarbo viser at målgruppene for lavkarbo fikk spise hva de ville. De fleste spiste allikevel mindre energi enn lavkalorigruppene. Det er ikke noe magisk med lavkarbo annet enn at det for folk med diverse helseproblemer gjør vektreduksjon og helseproblemer lettere.
Må si meg enig her... jeg har også lest mye om lavkarbo de siste tre årene, og blitt overbevist om at kalorier ikke teller... helt til jeg selv spiste "korrekt" men ikke gikk ned. Tvert jeg reduserte energiinntaket, måtte kroppen hente energi fra fettcellene, og ikke bare fra maten...
Det jeg KAN si for min del - er at så lenge jeg spiser rimelig ketogent, legger jeg ikke på meg noe selv om jeg spiser større mengder, men jeg tar ikke av heller.
Det er alltid noen - fra jeg begynte å henge her inne - som har hatt problemer med de som forfekter at man må passe på energiinntaket om man ikke går ned, er reelt overvektig og spiser "korrekt" lavkarbo. Dette er jo ikke noe angrep på de som får et naturlig inntak på lavkarbo som gjør at de går ned! Vi er alle forskjellige, og jeg har tydeligvis ikke sterke nok fysiske signaler som sier når det er nok - evt er jeg i stand til å ignorere de. Et bevisst forhold til mengde inntatt mat bør da vurderes for de som ikke går ned. Partystoppere nevnes ofte, og jeg har snakket en del om de selv - poenget er vel egentlig at partystoppere inneholder MYE energi, og det er lett at det blir for mye til at kroppen trenger ta av kroppsfettet. En reduksjon i fløte, majones, rømme mm og heller bruke LITT til gode proteinkilder og grønnsaker vil gi samme metthetsfølelse, og samtidig øke sjansen for vektnedgang.
|