Vis enkelt innlegg
Gammel 15-05-12, 21:20   #15
TigerTove
Seniormedlem

TigerTove sin avatar

Medlem siden: Sep 2010
Hvor: Vestfolds dype skoger
Alder: 38
TigerTove begynner å bli godt kjentTigerTove begynner å bli godt kjentTigerTove begynner å bli godt kjentTigerTove begynner å bli godt kjentTigerTove begynner å bli godt kjentTigerTove begynner å bli godt kjent

Sv: Landbruksforhandlinga, eller mangel på sådan ...

Opprinnelig lagt inn av Dilly, her.

Jeg ønsker at alle skal ha ei lønn å leve av Ellers vil jeg si at det er veldig vanskelig for vanlige folk å forstå hva bøndene tjener. De får ikke bare de få kronene for melka, eller for kjøttet. De får produksjonstilskudd og arealtilskudd og andre mystiske tilskudd. Folk skjønner ikke hva disse tingene er. Folk skjønner heller ikke bøndenes økonomi. For det er mange bønder som har avskrevet gode traktorer over 10 år, men de er fullt brukbare, og de har en traktor på hver teig, eller til hvert redskap. De har sikkert gode grunner for det og jeg mener ikke å kritisere.
Vet vi at de norske produktene er bedre enn de utenlandske? Bruker f.eks. de danska bøndene mer gift i kraftforet? Eller mer skadelig gjødsel på jordene? Hvordan har de norske bøndene i forhold til sine skandinaviske kolleger?

Dette var et sammensurium av spørsmål, men det forteller at både jeg og andre trenger å bli opplyst

Takk Dilly, for at du tørr stille spørsmål og søke forståelse i stedet for å stemple jordbruk som noe unødvendig og tullete.

Tilskudd virker på ulike måter, først og fremst er de et virkemiddel for å gi forbrukeren billigere mat. Dernest er de gulrøtter for å få opp utvalgte produksjoner, for eksempel økologiske grønnsaker, eller få bonden til å velge enkelte driftsformer, for eksempel dyr på beite som hindrer gjengroing. De er statens verktøy for å "friste" eller "kontrollere" oss i det de mener er riktig retning.

Et moderne landbruk stiller krav til effektivitet og lønnsomhet, for å få til dette driver færre og færre mer og mer areal. Dette igjen krever investeringer i større redskap. Nyere traktorer går mye mer enn før, dette stiller krav til komfort for bondens helse, men reduserer også traktorens levetid. Selv har vi både gamle og nyere traktorer i ulike størrelser, hver til sitt bruk. Den lille gamle traktoren som er god å ha for å tømme møkkakjelleren kan ikke brukes forran en plog som er for stor og tung til at den ikke får rikka på den. Alle har sin verdi, i hvertfall hos oss.

Importert mat har vi naturlig nok mindre kontroll over hvordan er produsert, i motsetning til her til lands hvor staten legger retningslinjer og forbrukeren kan følge med gjennom hele kjeden. Det blir mer og mer vanlig med merking av varer slik at forbrukeren kan søke opp en kode og finne ut hvor maten kommer fra. Andre land har andre regler og kan være mindre restriktive på antibiotika i fôr og dosering av sprøytemidler for å nevne noe.

Dyrevelferden er en annen bit av det, i Danmark driver man mye større besetninger enn i Norge. Flere dyr gir høyere smittepress, dårligere oppfølging og oversikt, fare for at syke dyr ikke blir fulgt opp og en industrialisering som reduserer dyr til kun en vare.

Økende befolkning i verden og økende sult-katastrofer er to argumenter som får meg til å mene at norsk matproduksjoner viktig. Global oppvarming og klimaendringer er to andre, mer og lengre transportering av varer, forurensning og alt med seg har gjort kortreist mat aktuelt som aldri før.

Håper noen av spørsmålene er besvart og at det dukket opp noen nye