|
Sv: Hvorfor trener du?
Opprinnelig lagt inn av hypah, her.
Huh? Er maxpulsen trenbar? Nei, det er den jo ikke. Men hvilepulsen er trenbar, dvs du kan øke ditt arbeidskapasitetsspenn.
Jeg tror mange aldri klarer teste sin makspuls fordi for å kunne tyne deg så maks ut er du avhengig av å være meget godt ttrent. Jeg har gått opp i makspuls med 1 slag, men det er fordi jeg ble bedre trent, sterkere både fysisk og mentalt.
Særlig det siste gjorde at jeg klarer presse meg MYE hardere enn før og derfor tar jeg meg mer ut rent puls-messig også
Er nok mer derfor man sier at makspulsen er "trenbar", ikke at man trener den til å slå flere slag.
Hvis ikke du har publisert og anerkjent forskning som motbeviser dette da Bittorres?
Annerkjent forskning på høykarbo trykk, ja, men hvormange studier på fettdrevne personer har du sett? Jeg har trent mange forskjellige idretter i mitt liv, blant annet langrenn, og vet godt hvordan man presser seg for å måle makspuls, jeg målte den blant annet på FSC rommen i Oslo under oppsyn av en PT, og fikk samme resultat der som jeg gjorde selv, nemlig 194.
Noen år senere hadde jeg - i tråd med all forskning - noe lavere, nemlig 191. Siden den er noe variabel med dagsform (hvor mye du klarer å presse deg på aktuell dag) kan den jo variere noe, opp mot 2 slag. Så mellom 191 og 193 altså. Deretter gikk jeg over på lavkarbo, ikke for å gå ned i vekt, men for å se om jeg kunne bibeholde en god helse. Jeg gikk på skikkelig strikt LCHF, ca 10 - 15 gram pr dag, og jeg løp intervaller og langkjøring, trente 4- 5 dage i uken. Det som skjedde på pulsklokka etterhvert som mnd gikk, var snodig. På kortintervalldragene, lå jeg på ca 185 på de to siste dragene (4 min 1200 meter) men på langintervalldragene skjedde det snodige ting som sagt. Jeg kjørte 2 km rolig, 3 km intervalldrag, osv osv. På det siste draget gikk pulsen over 201. Noen mnd senere 212. Så 220. 229. 236 og siste måling 249, deretter sto det bare Error. På kortintervalldragene lå jeg stødig på 182-185,og på langkjøringene på 120 - 130. Men på de harde lange dragene, der jeg egentlig skulle hatt syre som rakkern, men aldri fikk noe, bare åndenød, gikk altså pulsen helt amok, og den holdt seg der, til draget var slutt, kunne vare over en km. Til jeg stupte i grøfta. Forskjellige pulsklokker hjalp ikke, resultatet var det samme, med noen få slags variasjoner. Mange på lavkarbo har opplevd økning av maxpuls, men min teori er at mat med ødeleggende effekt på hormonene begrenser de indre organers potensiale. Lavkarbo normaliserer dette, og avstresser de indre organer, og gir dem muligheten til å realisere sitt potensiale. Jeg hadde også store mengder ketoner å ta av, opp mot 0.5 dl før trening gav hjertet nok ketoner å ta av. Ketoner er jo som kjent super oktan for hjertet og lunger.
|