Vis enkelt innlegg
Gammel 11-05-12, 15:48   #7
Nerthus
Seniormedlem

Nerthus sin avatar

Medlem siden: Aug 2009
Hvor: Østlandet
Alder: 55
Nerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastisk

Sv: Tvinge seg forbi kroppens "setpoint"-vekt?

Opprinnelig lagt inn av psychgeek, her.

Takk for tips
Nerthus: Tror du virkelig det er nødvendig å kutte ned så mye på inntaket? Trenger ikke kroppen ca 1300 for å fungere optimalt? Kutter jeg halvparten, er jeg jo nede i 750 kcal om dagen...det er lite...
Jeg lurer fælt på hvordan partystoppere kan være partystoppere når man uansett går 500 i kaloriunderskudd...men kanskje jeg teller feil, får i meg mer enn jeg tenker selv...

Nei, du bør ikke ligge så lavt i kalorier, og jeg anbefaler heller ikke det, men jeg teller ikke i dag, og spiser halvparten så mye i mengde som tidligere, inkludert at jeg har fjernet feks fløte og majones.

Tenk også at kroppen din skal ha tilgang til enormt med energi fra fettlagrene dine, så om du stoler på magefølelsen når det gjelder inntak, er mett og har jevnt overskudd spiser du vel nok? Husk at dette ikke er til evig tid, men i en vekttapfase.
Så spiser du kvalitetsmat som har mye næring i seg (som feks grønnsaker), SKAL kroppen i praksis kunne hente energi fra fettlagrene dine - som i stor grad består av mettet fett - når du spiser lite karbohydrater.

Jeg sørger for å spise STORE stykker animalsk protein, en god neve varierte grønnsaker og passe med fett. Bruker i tillegg "magefølelsen" for å kjenne om jeg er mett eller fysen.

Spiser jeg for lite næring en dag blir jeg ofte uttafor og mer fysen, spiser jeg altfor lite kh blir jeg enormt grinete - så prøver å justere meg litt fram til optimalt inntak

Jeg foreslår at du leser forslaget mitt - også bruker du magefølelsen for å se hvordan du kan tilpasse det til din hverdag.
Jeg er nok sikker på at jeg kalorimessig spiser veldig lite i denne perioden, men at jeg forbrenner fett er helt sikkert!
Med stort fettinntak pleide jeg å bli varm i kroppen - nå fryser jeg innvendig - og for meg er det et tegn på at forbrenning av KROPPSFETT og ikke inntatt fett er godt i gang

Generelt anbefaler jeg ren mat istedet for alt "ekstra". Kutt ned ost til feks bare nødvendig mengde på gratinert mat osv, kutt alt av søtt, og er du bekymret for fysing og sånn, øk størrelsen på fiskestykkene eller kjøttkakene du lager, ha på ekstra med varierte grønnsaker og bruk gode fettkilder! Stek maten i smør eller cocosa, ha olivenolje på salaten (som du har MYE proteiner i), bruk avokado, laks mm i stor grad.

Prøv det i en - to uker. Altså kutt ALT utenom "ordentlig mat" og mye vann. Du kommer til å bli litt fysen om du er vant med små mellommåltider, men del heller de andre måltidene med ordentlig mat i to og spis flere ganger.

I dag ble det feks stekt kyllingfilet med rub-a-dub krydder, og en salat med grønnsalat, fetaost, oliven og tomater med olivenolje og epleeddik til lunsj

Lytt til kroppen - (men ikke når den hyler etter sukkermat)

Litt trøst? Nei, jeg klarer ikke være konsekvent på pepsi max og atkinsbarer hver dag, selv om jeg ØNSKER å kutte ut helt. Jeg går heldigvis ned foreløpig, men jeg skal fra i dag ha noen dager helt uten og forventer mentalt fyse-helv.... som vanlig
Jeg SKAL klare det - jeg SKAL klare å være bevisst nok til å BARE spise GOD og NÆRINGSRIK MAT!

Nerthus er avlogget   Min kostholdsfilosofi: På sukkerkjøret etter røykeslutt :/ Svar med sitat