Vis enkelt innlegg
Gammel 05-05-12, 19:43   #44
Kipp
Juniormedlem

Medlem siden: Jan 2012
Kipp er på en erverdig vei

Sv: 4 splitt program

Opprinnelig lagt inn av Yrla, her.

Ja, jeg har sett på øvelser her og der, på youtube også. Ganske så interessant. Bak med skuldrene, bøy deg helt ned i 90 graders vinkel, stram magen, rett rygg osv Jeg har fått en venn på treninga som jeg skal be sjekke om jeg gjør markløft riktig for det er den jeg er mest usikker på og som jeg ennå ikke har tatt med i programmet.

Hvis du mener at lår skal være parallelle med gulv så blander du litt med knebøy. I markløft skal du ikke løfte med forsiden av lårene. Vinkelen på baksiden av kneet skal derfor være mye større.
Det som er vanlig for å "stille inn" posisjonen er å ta grepet på stangen, sette leggene borti stangen med hoftebreddes avstand (altså smalere enn knebøy), knebøye seg ned i en dyp knebøy uten å dra i stangen. Rette opp ryggen, trekke bak skuldre, rette ut knærne til du får spenn. Da er du klar til å løfte med hoftene. Ryggen skal ikke endre vinkel på vei oppover, hverken fremover eller bakover. Løftet er ferdig når hoften er låst i åpen stilling. Du trenger ikke lene deg bakover slik enkelte gjør (feil).

Kipp er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF med lite laktose Svar med sitat