|
Sv: "Jeg lurer på"-tråd, forhåpentlig med enkle, korte svar
Opprinnelig lagt inn av Lillemy71, her.
Regner med at legen ikke vil rekvirere c-peptid for det at han er en jævla, uopplyst dust slik som svært mange leger her i landet er .
Jeg antydet at jeg vil finne ut om jeg kan være insulinresistent siden vekta ikke rikker seg lengre. Han satt bare å fnyste av meg da jeg spesifikt ba om å få målt c-peptid og mente på at det bare var tull når blodsukker er lavt og at jeg må ha en glukosebelastning på sykehuset for å bestemme insulinreistens. Han spurte også i et ganske så hånlig tonefall hva jeg skulle gjøre om jeg er ins.res., begynne på Metformin kanskje? Han mente på at det bare er sånne alternative leger som gir metformin...... trangsynte gubbjævel 
Jeg lurte også på om det var mulig at jeg kunne ha ubalanse mellom østrogen/progesteron for mange av de symptomene jeg har stemmer med det. Da lurte han på om jeg var lege og jeg svarte som sant er at nei men jeg kan lese. En annen ting som irriterer meg er at jeg har gått delvis sykemeldt ganske lenge pga at jeg er sliten, trøtt, svimmel, søvnproblemer, stress og mye vondt i hodet og mener at det førte som burde sjekkes er blodtrykk, hvilket ikke er gjort. og blodprøvene måtte jeg nesten grine meg til.
Skal skifte fastlege men synes ikke det er så enkelt å finne en lavkarbovennlig (..alternativ... ) derfor tar jeg nå kostnaden med privatklinkk for jeg er lei av fjasesvar og av å vente.
Jeg fikk c-peptid etter at jeg maste og maste. Det var en kandidatlege som lot meg ta testen da. Kanskje det er trikset, gå til de uerfarne og overtale dem? Jeg hadde 1,36 etter noen måneder på lavkarbo, hvis jeg husker riktig. Noe som etter de nye, teite normalverdiene er "fine" verdier. Gah. For ca 10 år siden økte de plutselig øvre normalgrense fra 0,7 til 1,4. Laboratoriet som tolket prøven min hadde øvre normalgrense enda høyere, tror det var to-komma-noe. Metformin kom ikke på tale med så "fine" verdier. Jeg prøvde å få henvisning videre til endokrinolog og legen skulle prøve på det og så har jeg ikke hørt mer.