|
Re: Spørsmål om styrketrening ved ketose
Magnesium kan hjelpe ja, men vanligvis tar uansett det en stund før musklene fungerer helt som normalt igjen etter man starter en ketosediett. Vanskelig å si om dette bare er "startfaseproblemer" eller mangelsymptom. Å spise litt protein og kokosolje før trening er uansett ikke dumt.
Kramper og følelsen av at man mister all kraft i musklene er jo ganske vanlig i startfasen, fordi musklene ikke er vant til å bruke ketoner som energi. På et eller annet punkt i løpet av de første dagene merker man det gjerne godt når musklene går tom for glykogen.. Trener du styrke vil dette naturlig nok skje raskere. Vanligvis frarådes det å trene i starten av en ketosediett pga. dette.. Da risikerer du også flere av de ekle bivirkningen som kan komme i starten av ketosen, f.eks. muskelsvakhet, kramper og slapphet fordi det tar musklene lengre tid å "lade opp" igjen. Husker jeg var helt slått ut i flere dager etter styrketrening, var så vidt jeg skulle komme meg opp og ned trappa. Musklene i beina ville rett og slett ikke fungere.
|