Vis enkelt innlegg
Gammel 27-04-12, 16:53   #47
bligravid?
Medlem

Medlem siden: Apr 2012
Hvor: Nord for Sinsenkrysset
bligravid? er ny på veien

Sv: Hjelp - Ketose og diett

Opprinnelig lagt inn av Mizzie, her.

Folk spiste ikke mindre enn før, det er bare tull å si.

Men de var mere aktive, likevel gjør ikke folk annet enn å trene nå...

Jeg skjønner bare ikke hvordan frukt og grønnsaker kan være skadelig å spise?Skjønner det inneholder endel kaber, ja... men alle vet jo hvor mye vitaminer og næringsstoffer det er i slik mat... Man har jo spist gulrot, poteter og massevis av frukt i alle de år... og folk har faktisk ikke være fetere enn de er nå og likevel sluttet med slik mat..

Tror filosofien i å ha et kosthold som passer kroppen er å være aktiv og spise moderat av ALT. Så har man jo blodtype dietten som mange sverger til. Alt har en sammenheng.

Heia
At folk spiste mindre før er kanskje riktig, men maten var da leget fra bunnen av. I tilegg har vel vi i Norge aldri kunne brukt så lite av vårt budsjett på mat som nå. Med mindre penger og større andel av budsjettet til mat måtte det gå i basisvarer. Potet ble btw ikke populært i Norge for alvor før på 1800-tallet, den ble innført i Europa første etter at Amerika ble oppdaget. Poteten er ikke gammel husmannskost.. Men innført fordi den var billig og vi Europa gikk inn i en liten istid. Fisk og kjøtt er derimot gammel husmannskost, og slev i min bardom (jeg er rundt 30) var vanlig kost mandag til fredag ute på landet i Nord-Norge.

Gulrot og andre rot-grønnskaer er innkludert i flere lavkarboretninger. Frukt i mindre grad, frukten er også nå i større grad enn tidligere dyrket for mest smak og ikke på vitaminer. Mine forelder var også av den generasjonen som spiste frukt til jul, da de fikk det sent, de fikk den såkalte "amerikapakken". Frukt er ikke daglig kost i Nord-Europa fra gammelt av. Men godt er det, og i moderate former noe du nok kan unne deg uten at det blir usunt

Btw å trene mye, er ikke det samme som å ha en hard arbeidsdag i 8-12 timer 6 dager i uka på gården eller på havet.. Vil heller ikke si at de som trener aktivt er de som sliter med vekta heller da. Ikke som regel.

Personlig er jeg en typisk overspiser, gi meg litt og jeg tar mye.. Sikkert homoner i ubalanse eller whatnot... Lavkarbo virker på meg slik at jeg ikke har lyst(!!!!) å spise hele tiden, for det var nok sikker slik jeg ble feit. Spiste når jeg hadde lyst på mat, ikke når jeg var sulten. Derfor, så selv om jeg er 100% enig med deg om at moderat mengde av alt er bra, så funker ikke det for meg.. Men får du det til, så er glad på dine vegne

Delmål 2 - 90

Delmål 3 - normalvekt 70-75
bligravid? er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ketolyse? Svar med sitat