Vis enkelt innlegg
Gammel 27-04-12, 14:27   #22
plastbox
Seniormedlem

Medlem siden: Dec 2008
Hvor: Tønsberg
Alder: 40
plastbox er virkelig snillplastbox er virkelig snillplastbox er virkelig snillplastbox er virkelig snill

Sv: For eller imot soyaprodudukter/soyamelk

Kudos til Kula som svarer på subjektive meninger med objektive fakta (og linker til bloggen til Pål Jåbekk)!

Det har for meg ingen hensikt å spørre om jeg er for eller mot (ugjærede) soyaprodukter, i allefall ikke mer enn det har å spørre meg om jeg er for eller mot tobakksrøyking. Mange kan røyke hele livet, tilsynelatende uten nevneverdig negative bivirkninger. Andre prøver aldri en sigarett og dør unge av lungekreft. Like fullt er det ikke til å skyve under en stein at tobakksrøyk virker negativt på det totale helsebildet, akkurat som soya. Det er fakta, og en folkeavstemning vil ikke endre dette.

Soya inneholder så mye østrogen at kvinner i overgangsalderen ofte anbefales soyaprodukter som et fullverdig alternativ til hormonpiller. Leste forleden at stedbarn som får soyabasert morsmelkerstattning får i seg tilsvarende dose kvinnelige kjønnshormoner som man finner i ~50 p-piller.

I tillegg inneholder soya stoffer som tuller med skjoldbruskkjertelen. Husker ikke kjemi- og biologidetaljene for øyeblikket men 1 av 15 kvinner i alderen 16-25 antas å lide av hypothyreose (nedsatt forbrenning), noe som kan medføre alt fra lavt energinivå og overvekt til alvorlige depresjoner og følgesykdommer. En nesten latterlig stor andel av Norges befolkning har på et eller annet tidspunkt vært medisinert mot angst og/eller depresjoner. Tror tallet var noe sånt som 1 av 3.

Jeg er ikke allvitende så legger selvsagt ikke skylden for dette på soya alene, men vi vet hvilke negative effekter soya har. Alikevel er bruken svært utbredt, og det er ganske logisk sluttning å dra at omfanget av hypothyreose og sinnslidelser hadde vært lavere om ugjærede soyaprodukter ble bannlyst.

Edit: Når det er sagt.. Jeg er litt liberalist, så hvorvidt akkurat du velger å røyke, leve på korn og sukkeryoghurt eller innta soyaprodukter har ikke jeg noe med. Problemet oppstår dersom folk røyker fordi de har det for seg at røyking er sunt. Man får gjøre sine egne valg, men for å gjøre kloke valg må han inneha korrekt informasjon!

For å sitere en meget klok politimester: "Man skal ikke plage andre, man skal være grei og snill, men forøvrig kan man gjøre hva man vil." ^^,

Sist redigert av plastbox : 27-04-12 kl 14:32.
plastbox er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Egenkomponert; ketose Svar med sitat