|
Sv: Hjelp - Ketose og diett
Jeg tenker ikke bare på Norge. Ganske naivt å tenke på Norge i et lite nøtteskall når det kun er et lite land i en maurtue. Dette er faktisk et verdensproblem. Risen for eksempel har blitt brukt i maten fra flere 1000 år verden over. Jeg er ikke enig i at fettinntaket i maten har blitt mindre etter 1945. Tvert i mot. Og dette i sammenheng med raske karbohydrater. Men det er ikke grunn nok til at folk skal tro det er sunt å spise mye fett, mye protein og null karbo.
Det er jo opp til hver enkelt om man skal kjøpe junk food eller ha i seg raske karbo. Der er det vel latskapen som rår. Akkurat som nå som alle skal slanke seg mest mulig på kortest mulig tid. Man er rett og slett blir for late som mennesker og vi ha de raskeste, enkleste løsninger.
Nå har man hatt studier på dette med kostholdet, og spurt generasjoner bak oss. Før trengte de ikke spise så ofte som vi gjør, for maten var variert og mettet lenge samtidig som folk var i form. Mellommåltidene bestod av frukt. Og før var det også flere som drev med jordbruk, dermed var maten lettere tilgjengelig.
Mulig helsa til menneskene var svakere før, men altså ... tror du folk gikk å stilte seg i legekøen for ingenting før? Nei, det var altfor dyrt å be en lege om hjelp. Ernæringsmessige årsaker var det neppe. Poteten ble innført pga av mangel på c-vitaminr og kalium blant annet, men nå skal man jo ikke spise appelsiner heller lenger.
I tillegg har det kommet endel om at kålen ikke inneholder så mye næring. Men det gjør det faktsik. Det inneholder bla glukosinolater og pektin. Fiber er også viktig å få i seg. Og de som har lest leksa si vet også hvorfor. Brødet kommer helt tilbake fra middelalderen. Så når alle kutter ut viktige næringskilder og erstatter de med enkelte matvarer, så sier det jo seg selv...
Den varierte kosten er den som burde få flest til å tenke på å bevare helsa. Og ikke en kost som har mangel på "alt" av næring.
Mulig jeg vet lite om lavkarbo, men ernæring bør kanskje andre her også lese om. Man blir ikke ekspert av å lese ei bok om lavkarbo, tro meg.
Hvis man tenker på konsekvensene over lavkarbo hysteriet som er i dag, så kan det faktisk være svært helseskadelig. For mye fettinntak kan føre til en del hjertesykdommer. Det kan gå ut over nyrene,
Forskning viser også at de som spiser karbohydrater faktisk er slankere enn de som ikke gjør det. Og da snakker jeg ikke om karbohydrater som ikke er bra. For mye av det gode er og blir for mye. Men mettet fett som mange lever på. Søk opp konsekvenser av å spise for mye fett!!
Jeg tror spesielt Norge kommer til å bli rammet av et stort helse problem om 10-20 år. Folk kommer til å slite så mye med helsa og det kommer til å bli et økonomisk problem.
|