Vis enkelt innlegg
Gammel 26-04-12, 15:47   #17
Camomilla
Seniormedlem

Camomilla sin avatar

Medlem siden: Nov 2010
Hvor: Lier, Buskerud
Alder: 53
Camomilla har veldig mye å være stolt avCamomilla har veldig mye å være stolt avCamomilla har veldig mye å være stolt avCamomilla har veldig mye å være stolt avCamomilla har veldig mye å være stolt avCamomilla har veldig mye å være stolt avCamomilla har veldig mye å være stolt avCamomilla har veldig mye å være stolt avCamomilla har veldig mye å være stolt avCamomilla har veldig mye å være stolt av

Sv: Sklir litt videre, det er ikke BARE blodsukker

Jeg vil ikke begi meg inn på muk-debatten, men har lyst til å kommentere hovedinnlegget Etter selv å ha levd tilnærmet ketogent i et års tid og nådd normalvekt, har jeg også endret fokus. NOE av grunnen er jo at slankefokuset nødvendigvis ikke er like sterkt når normalvekt er nådd. En annen grunn er jo alle kostholdsartiklene jeg har lest gjennom hele prosessen. Etter å ha saumfart bloggene til Pål Jåbekk, Espen Rostrup, Thomas Geisner - og i den siste tida - Marks Daily Apple, har det sunket inn at karbohydratredusert ikke nødvendigvis er lik optimalt.

Det er voldsomt mange faktorer i kosten vår som påvirker de forskjellige prosessene i kroppen - karbohydrater er jo bare en av disse. Etterhvert som jeg leser går det mer og mer opp for meg at dagens matvaresituasjon er helt, helt unaturlig. Gjennom hele menneskets utvikling har vi utviklet oss SAMMEN med maten vi spiser. Det har jo variert voldsomt; etter bosted, klima, sesong osv. Men når jordbruksrevolusjonen kom fikk vi muligheten til å sette denne utviklingsprosessen til side; vi kunne kutte hjørner og ta en snarvei til storhet. Plutselig var vi ikke lenger prisgitt mat vi kunne jakte på, fiske eller sanke - vi kunne gjøre uspiselige korn spiselige ved å dyrke tilstrekkelige mengder som vi kunne bearbeide for å fordøye det. Jeg innbiller meg at det var her det skar seg. Jordbruksrevolusjonen har sikret menneskets fantastiske utvikling - men den har vel jammen hatt sin pris også.

Det er ikke mitt ønske å starte en samfunnsetisk debatt heller, men heller poengtere at man må ta hensyn til at vi slett ikke har utviklet oss sammen med dagens mat. Vi har konstruert dagens mat. Den er oppfunnet, bearbeidet og i mange tilfeller syntetisk framstilt.

Min journal
Camomilla er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Paleo-inspirert :) Svar med sitat