Vis enkelt innlegg
Gammel 25-04-12, 21:24   #20
Therese_M
Medlem

Therese_M sin avatar

Medlem siden: Mar 2011
Hvor: Ås
Therese_M er ny på veien

Sv: For eller imot soyaprodudukter/soyamelk

Jeg holder meg langt unna soya!

Soya inneholder store mengder omega-6 fettsyrer (50% av fettsyrene i soyaolje er linolsyre, altså en omega-6 fettsyre) og siden linolsyren forlenges til arakidonsyre og deretter til betennelsesfremmende eikosanoider, holder jeg meg unna soya.

Det er viktig å huske at omega-6 fettsyren linolsyre, så vel som omega-3 fettsyren alfa-linolensyre er essensiell for oss. Problemet oppstår når man får en ubalanse i inntaket av disse. For mye av omega-6 fettsyrer i forhold til omega-3 fettsyrer virker (forenklet sett) betennelsesfremmende, og kan bidra til mye av helseproblemene vi ser i dag. Det kan være økt betennelse, sammentrekning av blodårer, økt koagulering av blod og aktivering av smertefibre.

Hvis man ser tilbake i tid til før jordbruksrevolusjonen, var forholdet mellom inntatt omega-6 og omega-3 på omtrent 2:1. Det vil si at man spiste dobbelt så mye omega-6 som omega-3. I flere vestlige kosthold i dag er forholdet så høyt som 20:1! Det vil si at man spiser 20 ganger så mye av potensielt betennelsesfremmende stoffer som av potensielt betennelsesdempende stoffer.

Mye av de prosesserte matvarene man finner i butikken i dag inneholder soyaolje. Blant annet kan jeg nevne majones, italiensk salat og kaviar. I tillegg fôres husdyrene våre ofte med kraftfôr som inneholder soya. Alt dette summeres opp til et for høyt inntak av omega-6 i forhold til omega-3.

Derfor har jeg bevisst valgt bort soya fra mitt kosthold.

Therese_M er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Paleo Svar med sitat