Vis enkelt innlegg
Gammel 24-04-12, 15:37   #14114
smgj
Seniormedlem

smgj sin avatar

Medlem siden: Jun 2011
Hvor: Østfold
Alder: 51
smgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisk

Sv: "Jeg lurer på"-tråd, forhåpentlig med enkle, korte svar

Opprinnelig lagt inn av Supera, her.

Jeg regner med at det er fordi det er kunstig søtning (altså laget i laboratorium) i motsetning til for eksempel sukrin, stevia, xylitol, tagatose, lo han, FOS, honning og agavesirup som er naturlige stoffer som finnes i naturen.

Delvis... I utgangspunktet er jeg mer skeptisk til fabrikkfremstilt "mat" ifht "naturlig" mat... legg merke til gåsøynene - fordi både blåsyre og revebjelle (digitalis) er naturlig, men det betyr ikke at det er ufarlig.

http://en.wikipedia.org/wiki/Splenda

Sitat:

Splenda usually contains 95% dextrose (D-glucose) and maltodextrin which the body readily metabolizes, combined with a small amount of mostly indigestible sucralose. Sucralose is made by replacing three select hydrogen-oxygen groups on sucrose (table sugar) molecules with three chlorine atoms.

Jeg er skeptisk på det å få i meg så altfor mye klorid... det er et halogen som etter det jeg forstår - man skal være forsiktig med på grunn av at det kan ta opp plassen for jod - der hvor vi skulle hatt det. Samtidig så SKAL vi ha en gitt mengde klorid. Vanligvis via salt.

Videre inneholder det maltodextrin. Om jeg ikke vet hva maltodextrinet er laget av forsøker jeg å unngå det siden det kan være hvetebasert.

Og ... jeg tenker som så at jeg da heller velger blant de søtstoffene som er mer naturlig og som ikke minst har lenger fartstid som menneskeføde.

Men - mest synsing, altså. Og så synes jeg egentlig det er greit å totalredusere på søtt... Både bake sjeldnere og forsøke å minske søtstoffmengden, samt bruke det jeg oppfatter som "bedre" sukker. Og så synes jeg det er enklere - tatt i betraktning at jeg har tenkt å fortsette å leve sånn.