Vis enkelt innlegg
Gammel 24-04-12, 14:40   #14110
smgj
Seniormedlem

smgj sin avatar

Medlem siden: Jun 2011
Hvor: Østfold
Alder: 51
smgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisk

Sv: "Jeg lurer på"-tråd, forhåpentlig med enkle, korte svar

Jeg bruker også litt xylitol innimellom og tenker som så at det nok er bedre enn sukker iallfall. Og så tenker jeg at det nok er lurest å venne seg ned på søtt generelt og heller hente søtsmak fra bær (og frukt) fordi da får man iallfall med litt antioksidanter, fiber, vitaminer og sporstoff "på kjøpet".

Og hvilket søtstoff man bruker må da bli en avveining mellom mange "onder"
- hvor mye tas opp
- hvor riktig smaker det
- har det noen andre goder (FOS er f.eks probiotisk, honning har en del mineraler/sporstoff)
- har det noen andre "vondter" (luft/diarre etc)
- hvor mye trenger man (xylitol trenger man ganske mye av... stevia lite)
- hvor viktig er det at det er naturlig (jeg tar ikke i splenda med ildtang på kjøkkenet.. ikke aspartam heller. Kan dog spise litt i drops, men skal JEG søte noe så velger jeg gjerne honning, uraffinert sukker, sukrin, stevia eller xylitol... eller en blanding, eller noen dadler eller en banan - banan er fint til søting i formkake. )