|
Sv: "Jeg lurer på"-tråd, forhåpentlig med enkle, korte svar
Opprinnelig lagt inn av Runegutt, her.
Så tilbake til:
Hvorfor blir noen mer "full" av rødvin enn av hvitvin.
Du blir like full av like mengder alkohol over lik tidsperiode.'
MEN, Rødvin innholder en hel del andre stoffer som kroppen din kan reagere på.
Kjøper du industrielt fremstilt rødvin, kan den f.eks innholde endel Glykol (kjøleveske til bil) samt andre direkte utrivelige tilsettinger.
Fuselinnholdet i rødvin er også generelt høyere enn i hvitvin.
Så får vi variabelen med i hvilken setting drikker man rød eller hvit vin.
Drikker man like raskt?
Spiser man mer eller mindre ved siden av?
osv. osv.
Ganske komplisert dette, og vil kreve en hel del forskning for å kartlegge en persons opplevelser rundt rød/hvitvin.
MEN, det som avgjør hvor full du blir, er hvor lite blod du har i alkoholomløpet ditt.
Å ta utgangspunkt i hvor mange liter av aktuelle veske du har inntatt, og dermed tenke at likt inntak i liter burde gi lik rus, er like feil som å påstå at når kroppen din kan slankes med å senke kaloriinntaket, og øke mosjonsmengden.
Termodynamikkens lover gjelder for oss også, men den gjelder bare på cellenivå.
Rune
Jeg har oppdaget at jeg blir skitdårlig av samlebåndsrødvin. Skitdårlig ala forgiftet. Nå har jeg heldigvis i lang tid kjøpt viner som jeg har fått garanti på skal være økologiske og IKKE samlebånd, men kjøper jeg en dunk med vin som smaker likt år etter år (ikke samme dunken da, men samme merket), ja da er jeg garantert å bli syk.
Kort fattet.... Jeg er IKKE blitt særlig økologisk av meg når det gjelder mat, men når det gjelder vin. 
HER står litt om vin...