Vis enkelt innlegg
Gammel 18-04-12, 16:46   #16
Bønna200
Seniormedlem

Bønna200 sin avatar

Medlem siden: Jun 2011
Hvor: Akershus
Alder: 49
Bønna200 er bare helt fantastiskBønna200 er bare helt fantastiskBønna200 er bare helt fantastiskBønna200 er bare helt fantastiskBønna200 er bare helt fantastiskBønna200 er bare helt fantastiskBønna200 er bare helt fantastiskBønna200 er bare helt fantastiskBønna200 er bare helt fantastiskBønna200 er bare helt fantastiskBønna200 er bare helt fantastisk

Sv: Tannkrem uten fluor ...

Opprinnelig lagt inn av smgj, her.

Jeg vet iallfall at fluor er skadelig for skjoldbruskkjertelen. Det er et grunnstoff som lett kan binde seg der hvor jod-atomet skulle fått plass. Spesielt om det allerede finnes for lite jod i kosten. Når det skjer vil det bidra til å senke stoffskiftet. (Dette er en av årsakene til at en del antidepressiva virker negativt på stoffskiftet - en del av dem inneholder en del fluor.)

Nå kan det diskuteres hvor skadelig det man skyller og spytter ut er... (kontra f.eks USA hvor man tilsetter fluor i drikkevannet). Sånnn som jeg forstår det er det stor uenighet om skadeeffekten av fluor i munnhulen, men fluor skal helst ikke ut i resten av kroppen iallfall.

Jeg har forstått det sånn som at fluorets fortreffelighet for tennene er sterkt oppskrytt og jeg - for min del - velger å avstå utifra tanken om at det som har vært naturlig tilgjengelig i munnhulen i tusenvis av år sannsynligvis er tryggere enn nyere påfunn som man muligens ikke helt har oversikten over ringvirkningene av. Ref amalgam. (Jeg skyller dog med fluorskyll ca 1 gang i uka, så heeeelt ren er jeg ikke). Har fulgt dette regimet i ett år nå, og har iallfall ikke hatt noe redusert tannhelse på denne tiden.
Såvidt jeg forstår så er magnesium, d-vitamin, kalsium og k-vitamin det som er nøkkelen til en god tannhelse.

Og da har jeg lært noe nytt i dag og. Jeg har bestandig ment at fluortabletter ikke kan være sunt. Da fikk jeg hvertfall rett der.

Bønna200 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Veganer. Ren mat og matglede. Svar med sitat