|
Re: Sv: Fakta om Stevia
Opprinnelig lagt inn av sol-cellen, her.
E960 er ikke modifisert, jeg har aldri hørt om at noen tilsetter glukose for å øke søtsmaken. Stevia er mer enn søtt nok i seg selv.
Steviosider og Steviol-glykosider er såvidt jeg vet det samme.
Funksjonell Mat har nå fått dispensasjon til å selge Sukrin+, som er et kombinasjonsprodukt med Erytritol og Stevia kombinert.
http://en.wikipedia.org/wiki/E960
under "Structure" står det svart på hvitt at alle de 4 søtstoffene har fått endret deler av molekylene sine. Det står "which are constructed by replacing steviol's carboxyl hydrogen atom"
Rebaudioside A er ca. 10 ganger søtere enn de grønne steviabladene som i seg selv er 35-45 ganger søtere enn sukker... Min Stevia består av hvitt pulver hvor en 45mg måleskje skal tilsvare 1-2ts sukker. Da er vi over 100 ganger søtere og vi snakker ikke lengre om naturlig Steviaplante, men teksten er slik: "Stevia rebaudiana is a natural herb that grows in Asia and South America. The suppliment is a 100% pure concentrated extract of Stevia"
Dvs. at teksten på pakka er pyntet litt på, akkurat som på Splenda-pakken hvor det står så fint at Splenda er laga av sukker og er helt naturlig..