|
Sv: Forvirring ang kunstig søtning
Opprinnelig lagt inn av Kanskje, her.
Har det noen betydning hva man bruker hvis man ønsker å gå ned i vekt? Tenkte å satse på tagatessen, men hvis den har karber, så er vel kanskje ikke det så bra?
Noen reagerer negativt på bruk av kunstige søtningsmidler som natreen, splenda osv og får ikke ønsket vektnedgang. Andre kan bruke så mye de vil uten at det påvirker vektnedgangen, så her må du nesten bare prøve deg frem. Et stikkord er vel moderasjon uansett hva du velger.
Selv bruker jeg en kombinasjon av sukrin/stevia i matlaging eller Tagatesse/stevia dersom det er noe som trenger litt karamellisering og te/kaffe bruker jeg stevia.
Bruker tagatesse med måte siden jeg får litt luft i magen. Tagatesse er basert på Tagatose og inneholder også sukralose (splenda) det er det som gjør det så søtt, tagatose i seg selv er mindre søtt enn sukker. Ca 15-20% av tagatosen blir tatt opp i kroppen så det er ikke så mye kh så sant man ikke bruker store mengder.
Du må nok finne ut hva som passer deg best selv, for meg er det ulike kombinasjoner.
|