|
Sv: Påskemiddager?
Yrla, lammesteken har relativt mye fett i forhold til andre steker, det er en del ben, og man må gjerne til med kniven for å skjære ut det såkalte isbenet. Det lander vel på rett under hundrelappen per kg ren mat, og alle hele lammesteker er som regel 2-3 kg. Ikke noe særlig for en 1-manns husholdning. Du får lammestek av villsau som er små og magre og møre, men veldig dyre.
Jeg hadde gjort det da, men...
1. Jeg er ikke redd for å være litt "slakter" og er ganske god på å håndtere større stykker kjøtt
2. Jeg er ganske god på å lage gryter, kebab og annen restemat, om jeg ikke vil spise stek tredje dag på rad (jeg har fryser, så fryser også ned skiver av stek i sausen sin)
3. Jeg har ikke "fettangst" lenger Det er mest kjøtt, for all del da, det er ikke fett som fårikål. Steken er aldri det feteste stykket, og man kan skjære av fettet før servering.
Lam har en ganske markant smak om man ikke er vant til den, men du liker jo rein, det har jo en ikke så nøytral smak det heller... Det likner jo helt klart mer på rein, enn gris f.eks. Har servert lammestek til folk som utelukkende har spist storfe/kylling før.
Dersom en diger, benete stek er litt uhåndterlig i første omgang, så tror jeg det finnes lammeskav Man kan og være heldig å finne billig filet, eller utbenet stek.
Håper dette var til hjelp 
|