Vis enkelt innlegg
Gammel 28-03-12, 14:48   #21
smgj
Seniormedlem

smgj sin avatar

Medlem siden: Jun 2011
Hvor: Østfold
Alder: 51
smgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisk

Sv: Re: Sv: Omega 3 - farlig?

Opprinnelig lagt inn av shailene, her.

Og jeg foreslo et inntak av 3-4 gram omega-3, som vil si at du bør innta minst 4-15 gram omega-6 for å opprettholde balansen. Så vidt meg bekjent ligger minimum anbefalt inntak (ADI) av omega-6 på rundt 15 gram.. Dette mener du er for mye omega-6, altså? At det er forskjell på 1 gram fiskeoljekapsler og 1 gram omega-3 har jeg jo allerede poengtert.. Merket jeg bruker gir ca. 3500 mg omega-3 per 6 gram. Klart, spiser man mindre omega-6 kan man ta mindre omega-3, men er det virkelig hensiktsmessig å kutte så mye ned på omega-6?

Ja, jeg mener at det i en betennelsessituasjon ofte vil være verdifult å dempe omega 6, ja. Uansett hva diverse myndigheter anbefaler som AI på grunn av at omega 6 er en sterkt "mistenkt" i slike situasjoner. Og igjen anser jeg det å teste slik at man faktisk vet hvor man er - som mer verdifullt enn noe annet.

Når det gjelder generelle anbefalinger - uten å ta TS mistenkte betennelsestilstander med i bildet - varierer AI for omega 6 veldig i ulike land. Alt fra de tallene du refererer (og høyere i f.eks USA) og ned mot 7,5g (for en diett utregnet fra gjennomsnittlig 2200kcal og japans gjennomsnittsinntall av omega 3 på 2,6g inkludert ca 1g EPA/DHA).
http://www.nutri-facts.org/Intake-Re...08de802.0.html

Jeg vil nok heller gløtte mot japan sine anbefalinger enn USA sine - for min egen del iallfall. Og selv de antas å kunne være være snaue sett i et evolusjonert perspektiv. (Tabell 1 i lenka under.)
http://www.scielo.cl/scielo.php?pid=...pt=sci_arttext