|
Sv: Blodsukkermålinger - Hvordan?
Du skal ikke betale mer enn 500 (og noen kroner) hver 3. måned, så utover det er alt utstyr gratis. 
Dette at blodsukkeret er "høyt" om morgenen kalles ofte Dawn Phenomen. Google det så finner du helt sikker info. Som Kitt sier er det glukose som "skylles" ut i kroppen når vi står opp etter en natt i ro. MAnge opplever at det å spise litt akkurat før man legger seg kan hjelp, for da bruker kroppen tid og krefter på DET istedenfor på å lagre til neste dag.
Ang. testing, så syns jeg 2 ganger om dagen er ganske meningsløst. Men, det er gjerne sånn leger sier. SKal du ha noen mulighet til å finne ut av hva kroppen din takler at du spiser og hva den IKKE takler, så bør du teste fastende om morra, før hvert måltid og minst 1 gang etter hvert måltid. 1 til 1,5 time etterpå er greit for de fleste, virker det som. Da bør blodsukkerstigningen være noenlunde på topp. JEG syns det er greit å teste igjen 2-3 timer etter måltidet også, for å se at blodsukkeret er nede igjen.
Jeg vet ikke om det er lov å linke til andre forum her, så bare fjern denne om det ikke er greit. Jeg har fått mye hjelp på The Diabetes Forum, der de aller, aller fleste spiser etter måleapparatet, ikke etter legens anbefalinger. http://www.diabetesforum.com/forum.php

|