|
Sv: "Jeg lurer på"-tråd, forhåpentlig med enkle, korte svar
Opprinnelig lagt inn av BenteR, her.
Minsten min fikk ME-diagnose i desember etter at han har tatt gastroskopi, ryggmargsprøve, EEG, EKG, EMG. CT, et tonn med blodprøver etc.
ME-diagnose er i grunnen en utelukkelses-diagnose der man tester for andre ting som kunne gitt symptomene (f.eks. stoffskiftet), og er alt i orden så ender man med ME-diagnosen hvis symptomene har vart minimum 6 måneder. Det er en lang vei for og få stilt diagnosen, dessverre.
Håper du ikke har ME, ingen gøy sykdom og ha.....
Opprinnelig lagt inn av Rin, her.
Jeg har inntrykk av at utredningsprosedyren arter seg litt forskjellig fra sted til sted. Det er uansett en lang og omstendelig prosess, og den dreier seg ikke bare om utelukkelse, slik "utelukkelsesdiagnose" antyder. Det er et svært lass symptomer som skal være til stede, men utmattelse er faktisk ikke alltid et av dem...
I utredningen fokuseres det på å utelukke tilstander som "ligner" - typisk er at man må innom nevrolog, indremedisiner og evt psykolog. I Oslo ender man gjerne runden sin ved ME-avdelingen på Aker for konsultasjon med tverrfaglig team av ME-spesialist, sosionom, ergoterapeut og fysioterapeut.
Da har jeg vært hos legen. Jeg blir henvist til en MEavdeling i Trondheim for utredning. Jeg har vært innom omtrent alle avdelingene på sykehuset og fått avkreftet alle steder at ingenting feiler meg, bortsett fra pustegreiene, så jeg trenger ikke noen flere undersøkelser der. Det eneste jeg skal gjøre før en tur til Trondheim er å ta en test hos en psykolog... Noen som vet hva slags tester de tar der med tanke på MEutredning??