Vis enkelt innlegg
Gammel 22-03-12, 19:26   #13250
Kanutten
Seniormedlem

Kanutten sin avatar

Medlem siden: Jan 2007
Kanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastisk

Sv: "Jeg lurer på"-tråd, forhåpentlig med enkle, korte svar

Hvordan foregår en utredning med mistanke om ME??

Jeg skal til legen i neste uke for å starte en utredning.

Sitat:

Debut/utbrudd [rediger]

Flertallet av CFS-tilfeller starter brått, [33] vanligvis ledsaget av en «influensaliknende sykdom» [6], mens en betydelig del av tilfellene begynner etter flere måneder med alvorlig stress. [33] [34] [35] En australsk studie fant at en undergruppe av pasientene fylte kriteriene for CFS etter infeksjon med virus og ikke-virale patogener, og forskerne konkluderte med at «post-infeksiøst utmattelsessyndrom er en gyldig sykdomsmodell å forske på som en mulig patofysiologisk utvikling av CFS». [36] Midlertidig er det foreløpig ukjent hvilken rolle infeksjoner og stress har i utviklingen av CFS/ME, og nøyaktig prevalens er heller ikke stadfestet.
Symptomer [rediger]

De mest brukte diagnostiske kriteriene og definisjonene av CFS for forskning og kliniske formål ble publisert av amerikanske Centers for Disease Control og Prevention (CDC). [6] CDC-definisjonen av CFS krever at de to følgende kriteriene er oppfylt: [2]

1. Nyoppstått, (ikke livslang), uforklarlig og vedvarende utmattelse som ikke er relatert til anstrengelse, som ikke blir vesentlig bedre av hvile, og som fører til en vesentlig reduksjon av tidligere aktivitetsnivå.
  2. Fire eller flere av følgende symptomer som varer seks måneder eller lengre:
    • Svekket hukommelse eller konsentrasjonsevne
    • Sykdomsfølelse etter anstrengelse; fysisk eller mental anstrengelse gir "ekstrem og langvarig utmattelse og sykdom".
    • Ingen følelse av revitalisering etter søvn
    • Muskelsmerter (myalgi)
    • Smerter i flere ledd (artralgi)
    • Hodepine i ny form eller med større alvorlighetsgrad
    • Sår hals, hyppig eller gjentakende
    • Ømme lymfeknuter (cervikale eller aksillære)
Andre vanlige symptomer omfatter:
  • Irritabel tarm, magesmerter, kvalme, diaré eller oppblåst mage
  • Frysninger og nattesvette
  • Hjernetåke
  • Brystsmerter
  • Kortpustethet
  • Kronisk hoste
  • Synsforstyrrelser (sløret syn, lysømfintlighet, øyesmerter eller tørre øyne)
  • Allergi eller overfølsomhet for mat, alkohol, lukt, kjemikalier, medisiner eller støy
  • Vansker med å opprettholde stående stilling (ortostatisk ustabilitet, uregelmessig hjerterytme, svimmelhet, balanseproblemer eller besvimelse)
  • Psykiske problemer (depresjon, irritabilitet, humørsvingninger, angst, panikkanfall)
  • Smerter i kjeven
  • Vekttap eller vektøkning [37]

Det meste av dette passer på meg, men hvordan sjekkes dette??