Vis enkelt innlegg
Gammel 21-03-12, 09:09   #25
smgj
Seniormedlem

smgj sin avatar

Medlem siden: Jun 2011
Hvor: Østfold
Alder: 51
smgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisk

Sv: Rødt kjøtt er helsefarlig ...

Opprinnelig lagt inn av PrøveKanin, her.

Det er mye rødt kjøtt i hamburger, på pizzaer, i kebaber, i pølsa på statoil, i tacobaguetten på kiwi, i masse forskjellig fast food... Du får også med en god porsjon sukker, karbohydrater og gjerne transfett på kjøpet.

Er det dette som menes med "rødt kjøtt" i studier ? jeg mistenker det. "Vi" spiser mye fast food, også i Norge... enten vi liker det eller ikke.

Ja, og så er det det lille faktum at observasjonsstudier har liten verdi da. Siden det er umulig å fjerne alle co-faktorer i den typen studier.
Og dette er i tillegg en egenrapporterende studie...

Jeg synes også det er spenstig å konkludere med at det er rødt kjøtt som medfører økt dødlighet, når det eneste man har bevist er sammenfall.

- gjenta etter meg "sammenfall betyr IKKE sammenheng"
(For mer om dette og andre misforståelser så se:
http://www.youtube.com/watch?v=y1RXvBveht0 )

Men for all del ... jeg håper at mange slutter å spise kjøtt basert på denne og andre studier... Så blir det mer kvalitetskjøtt (og fisk og kylling) igjen til oss andre.

BM
Lei dårlige studier og dårlig journalistikk.