Vis enkelt innlegg
Gammel 20-03-12, 23:21   #20
smgj
Seniormedlem

smgj sin avatar

Medlem siden: Jun 2011
Hvor: Østfold
Alder: 51
smgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisk

Sv: Anbefalinger av pulsklokke?

Opprinnelig lagt inn av Glorfinia, her.

Si gjerne ifra hvordan du synes det funker når du har fått testa! Har enda ikke tatt noen avgjørelse ettersom jeg venter på bursdagen min slik at jeg får råd til ei klokke. Men om receiver-varianten funker knall er det jo litt fristende, er jo en helt annen prisklasse.

Vel... da har den ankommet.

Siden jeg har ramlet litt av treningslasset (igjen) ble det bare bugtesting i dag. Altså oppkobling og småtest.

Minus:
Det finnes bare 2 APPs for android (hadde man spilt på iPhone-laget i stedet, så hadde man hatt bøttevis av APPS å velge mellom). Jeg har så langt lastet ned gratisappen 60beatRX (den andre APPen er RuntasticPro til 30 kroner... skal teste den også etter hvert, for den tillater også bruk av GPSen... kan være gøy under skogsjogging, det.)
Her er de kompatible APPene for i-folka...

JA, og så er ikke 60beatRX noen kjempeapp, akkurat. Den måler heartrate og gir deg sonen du er i (sonene kan du sette opp selv manuelt, sette opp på bakgrunn av alder, eller på bakgrunn av maks.) Resultatet - hvor lang tid (og tid i prosent) av økta man tilbrakte i de ulike sonene, samt totalt tid og et screenshot av appen kan man sende til seg selv via epost eller andre delingsmåter etter treningen. Den gir altså ikke noen fin kurve som man kan se på og beundre via denne appen.

Pluss:
Den fungerer helt fint sammen med polar-wearlink-beltet mitt. Jeg testet den parallellt med klokka, og må si at den måler oftere enn klokka gjør (og drar nok dermed en del strøm fra telefonen?) .. ca 3 ganger så ofte? Men målingene er like. Når den måler samtidig med klokka så er den identisk.
Det virker som den tolererer ca like lang avstand som klokka (med forbehold siden det er sofatesting og stuegåing jeg har bedrevet.... )

Pluss/minus:
Musikk-pass-through fungerer ok, men den tåler ikke at man gjør "masse" på telefonen samtidig. Da kutter - ikke målingene - men musikken. Helt ok for min del. Skal jeg benytte den så skal jeg ikke fikle (så mye) med telefonen utenfor appen uansett.

Pluss:
Oppsettet er enkelt og greit. Dingsen har audioplugg, audiohull og av/på-knapp. Appen er ikke stort verre. EasyPeasy, rett og slett.

Minus:
Selv om den er ca 5X5cm så er det en klumpete sak som stikker ut av telefonen.

Verdict så langt:
Det er ingen dyr ting - jeg endte opp med 35 dollar og litt frakt (og den skrev ned verdien til 30 slik at den kom inn under 200kronersgrensa for meg) - og utgir seg heller ikke for å være det. Men det den skal gjøre - å måle puls sammen med en strap - det gjør den etter mitt skjønn like bra som klokka mi.

Så kan man da antakelig si at en pulsklokke kan gjøre så mye mer. Det er mulig, men siden jeg ikke har noe import/eksport-grensesnitt til min har jeg aldri fått utnyttet den siden av den. (Og jeg må si at det har irritert meg ikke rent lite at når man kjøper en pulsklokke til X antall kroner - at man så må kjøpe et grensesnitt til Y antall kroner for å få tilgang til dataene mine... *rant off*)

Jeg skal se om jeg ikke får kommet tilbake til dingsen noe mer grundig når svigers har reist og jeg har vært på kurs... og jeg får kommet igang med løpinga igjen. Ser fram til å prøve den med RuntasticPro siden det programmet har fått mye skryt. Etter screenshottene å dømme så kan det gi graf, høydemeter, GPS-runde i kart, koke kaffe, gi gjennomsnitt og maks og kalorier og henge opp tøy ... For det er ikke til å stikke under en stol at med 60BeatRX gjør den ikke stort mer enn polarklokka... Dessverre er dingsen helt avhengig av APPen for å gjøre en god jobb.

Ja - og skal man ikke ha noe som er kompatibelt med mottakerne på treningssenterutstyr så finnes det blåtannbelter som kommuniserer direkte med androiden uten "dings". Blant annet Polar produserer slike belter. Polar sine skal være kompatible med RuntasticPro (og flere andre APPs).